۷۱ درصد از ترافیک اوج صبح تهران مربوط به سواریها و وانت بارها است
با نزدیک شدن به اواخر سال ۱۴۰۳ و افزایش ترددها در سطح شهر تهران، مدیریت ترافیک و انتخاب بهترین راههای تردد اهمیت ویژهای پیدا میکند.
سرهنگ زینی وند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، به بررسی دلایل اصلی ترافیک تهران و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن پرداخت و گفت: توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی، افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی و مترو، بهبود کیفیت خدمات و کاهش زمان انتظار مسافران میتواند شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کرده و در نتیجه باعث کاهش ترافیک شهری شود.
وی افزود: با توجه به افزایش سفرهای روزانه از سال ۱۳۹۳ (۱۸ میلیون سفر) تا ۱۴۰۰ (حدود ۲۰ میلیون سفر) در پایتخت و ترافیک در اواخر سال، استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسیها میتواند گزینه مناسبی برای تردد شهروندان باشد.
رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: با افزایش جمعیت و توسعه شهری، تهران با چالشهای متعددی در حوزه ترافیک و حمل و نقل مواجه است ،۴۳ درصد از اهداف سفرهای روزانه شهر تهران مربوط به سفرهای شغلی، ۱۹ درصد از اهداف مربوط به سفرهای تفریحی، ۱۸ درصد از آن مربوط به سفرهای آموزشی، ۱۳ درصد از اهداف آن مربوط به خرید و ۷ درصد از آن به سایر اهداف مرتبط میشود.
وی افزود: با توجه به آمار و اطلاعات به دست آمده، اهمیت توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیش از پیش احساس میشود.
سرهنگ زینی وند در خصوص سهم انواع وسایل نقلیه در ایجاد ترافیک اوج صبح (به استثنای مترو) ادامه داد: بیشترین درصد از ترافیک تهران مربوط به وانت بارها و خودروهای شخصی با ۷۱ درصد و به ترتیب اتوبوس واحد ۳ درصد، انواع تاکسی ۲۰ درصد، سایر وسایل ۴ درصد و موتورسیکلت ۲ درصد است که برابر آمارها حدود ۱ و نیم میلیون خودرو روزانه وارد شهر تهران میشوند که ظرفیت محدود تهران قطعاً گنجایش این حجم از خودرو را ندارد.