کلید مشکلات صنعت در دانشگاه است
انحصاری بودن صنایع بزرگ باعث شده است تا ارتباط صنعت و دانشگاه کمرنگ شود و شاید ضعف نظام آموزشی نیز یکی از این دلایل باشد که نیروی تحصیلکرده دانشگاهی، شناختی از ارتباط میان صنعت و دانشگاه نداشته باشند. با توجه به افزایش دانشجویان در سالهای اخیر باید بدانیم که روند آموزش ضعفهایی داشته که این ضعفها باعث شده است تا نیروی کار در توسعه صنعت نقش نداشته باشند.
اجرای نظام آموزشی قدیمی باعث شده است تا شانس اشتغال از دانشآموختگان گرفته شود که مانعی برای تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه امروزی است و اگر بر اساس نیاز فناوری صنایع کار شود و تحصیلات دانشگاهی علمی و کاربردی باشد برای تمام فارغالتحصیلان دانشگاهی کار خواهد بود.
بر اساس نتایج مقاله «ارتباط صنعت و دانشگاه»، اگر تحقیقات دانشگاهی در بستر صنایع عملی شود حضور دانشگاه در صنعت پررنگ و موانع صنعت نیز برطرف خواهد شد. نیروی تحصیلکرده در نقش اساتید، محققان و پژوهشگران میتوانند به این روند کمک کنند و به کمک صنعت بیایند و آن را هدفمند کنند.
روشهای ایجاد همکاری صنعت و دانشگاه
ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت زمانی است که دانشگاهها با تحقیقات کاربردی در جهت انتقال فناوری باشند و این نیازمند پژوهش در دانشگاه است که نهادینه شود و نیازهای آموزشی متخصصان بخشهای تولید فراهم شود.
اهمیت این ارتباط را جدی بدانیم زیرا صنعت بدون ارتباط هدفمند با دانشگاه پیشرفت نخواهد کرد و یکی از موارد بخش تحقیق و توسعه در صنعت است. پذیرش دانشجو باید با توجه به نیاز صنعت باشد و البته پایان نامهها نیز باید با توجه به نیاز صنعت جهت داده شود.
نقش رسانهها در اطلاع رسانی و طرح موضوع در بین افراد مختلف جامعه بسیار مهم است، نشست و همایش در بررسی فرصتها و چالشها و یافتن روشهای موثر اهمیت دارد.
پررنگ شدن تحقیقات دانشگاهی در بستر صنعت
اگر تحقیقات دانشگاهی در بستر صنعت عملی شود میتوان گفت که حضور دانشگاه در صنعت پررنگ خواهد شد تا مشکلات صنعت نیز میتواند برطرف شود. احساس نیاز صنعت به دانشگاه و بالعکس میتواند در حل بسیاری از مشکلات مرتبط نقش داشته باشد. همکاریهای دانشگاه و صنعت در کشورهای در حال ظهور بسیار مهم است زیرا دانشگاهها و شرکتها محور نوآوری هستند.
به گزارش تاندفوانلاین، همکاریهای دانشگاه و صنعت بهطور قابلتوجهی بر قابلیتهای نوآوری کشورها و توسعه نیروی کار آینده تأثیر میگذارد. برای کشور در حال توسعهای مانند ویتنام، هدف توسعه یک اقتصاد نوظهور مبتنی بر دانش، انتظارات بالاتری را از از این همکاریها ایجاد میکند.
بر اساس مقاله “همکاریهای دانشگاه و صنعت در کشورهای در حال ظهور” نتایج اجتماعی و نهادی همکاریهای دانشگاه و صنعت در ویتنام غالب است. از طرف دانشگاه، حوزههای آموزشی، مکانهای دانشگاه و انواع دانشگاهها میتوانند بر نتایج و اثربخشی همکاریهای دانش دانشگاه و صنعت تأثیر بگذارند. با این حال، بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان در درک اثربخشی همکاریهای دانش دانشگاه و صنعت اختلاف نظر وجود دارد. نوع مالکیت و مکان شرکتها نیز بر اثربخشی همکاریهای دانش دانشگاه و صنعتها تأثیر میگذارد.
مزایای همکاری صنعت و دانشگاه
همکاریهای دانشگاه و صنعت مدتهاست موضوع مورد علاقه محققان و متخصصان بوده است. مزایای این همکاریها شامل تبادل و تولید دانش جدید و افزایش قابلیتهای دانشگاهها و صنایع است، اما محدود به آن نیست.
بسیاری از مطالعات بر پیامدهای انتقال دانش، به ویژه مزایای اقتصادی و تجاری مانند ثبت اختراع و بودجه تحقیقاتی متمرکز شدهاند.
همکاری بین دانشگاهها و صنایع تأثیر مثبتی بر دستیابی به اختراعات و انتشارات دارد. در همین حال، مزایای نهادی و اجتماعی این همکاریها ازجمله بهبود دانش، مهارتها و تجربیات برای ذینفعانی مانند دانشجویان، اعضای هیئت علمی و شرکای صنعتی مورد بررسی قرار نگرفته است.
تفاوت در فرهنگ و مراحل توسعه اقتصادی و نهادی بهطور قابلتوجهی در فرآیند و نتایج انتقال دانش این همکاری اهمیت دارد. نقش دانشگاهها و شرکای صنعتی در دستیابی به نتایج اجتماعی-اقتصادی بهطور قابل توجهی تحت تأثیر سطوح توسعه اقتصادی و اجتماعی محیطی است که در آن فعالیت میکنند.
شدت پیوند بین دانشگاهها و صنایع تحت تأثیر شرایط فرهنگی، اقتصادی و نهادی بهطور مستقیم بر نتایج به دست آمده برای سهامداران مختلف تأثیر میگذارد.
ادبیات موجود همچنین بر نتایج جمعی برای مؤسسات و سازمانها به جای شناسایی نتایج برای افرادی مانند اعضای هیئت علمی، دانشجویان و رهبران صنعت تمرکز دارد. بهعنوان مثال، تحقیقات بر روی اهداف سازمانی کارآفرینی دانشگاهی متمرکز شده است. در حالی که نتایج فردی مانند مهارتها، دانش و طرز فکر کارآفرینی بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
انتهای پیام