کلاسهای درس در زمان برگزاری امتحانات نوبت اول دایر است
بسیاری از والدین و دانش آموزان از عدم تعطیلی مدارس در زمان برگزاری امتحانات نهایی دوره اول ناراضی هستند و معتقدند دایر بودن کلاسهای درس موجب میشود دانش آموزان نتوانند به خوبی برای شرکت در امتحانات آماده شوند.
محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش در این خصوص با تاکید مجدد بر عدم تعطیلی مدارس در زمان امتحانات نوبت اول، گفت: روال عادی بر اساس آئیننامه آموزشی این است که مدارس در ایام امتحانات نوبت اول دایر باشند.
امکان تعطیلی ۲ هفته کلاسهای درس در ایام امتحانات
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش گفت: برای ۲ هفته امکان دریافت مجوز تعطیلی وجود دارد؛ بهطوری که مدیر مدرسه میتواند از کمیسیون منطقه درخواست کند تا دانشآموزان بعد از امتحانات به خانه بروند.
وی با بیان اینکه در بحث برگزاری امتحانات نوبت اول دانشآموزان، تصحیح و طراحی امتحانات بر عهده معلمان است، افزود: با این حال برای آمادهسازی دانشآموزان جهت امتحانات نهایی، توصیه شده است طراحی سوالات بر اساس راهنمای عمل، جدول محتوا و ارزشیابی استاندارد انجام شود.
نیازی به برگزاری آزمونهای شبهنهایی نیست
زارعی ادامه داد: چارچوب استاندارد بر اساس اهداف برنامه درسی و کتاب درسی است تا دانشآموزان با سبک سوالات نهایی آشنا شوند و دیگر نیازی به برگزاری آزمونهای شبهنهایی نیست، زیرا این آزمونهای مکرر موجب خستگی دانشآموزان میشود.
وی تصریح کرد: برای سایر دورههای تحصیلی نیز توصیه شده است که برنامهریزی و برگزاری امتحانات نوبت اول را تا ۲۴ دی یعنی پیش از ایام اعتکاف، انجام دهند.
برگزاری امتحانات نوبت اول در اختیار مدارس است
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: برنامهریزی، طراحی و اجرای امتحانات نوبت اول در تمام دورههای تحصیلی کاملاً در اختیار مدارس است و هیچ مداخلهای از سوی وزارتخانه، استان یا مناطق صورت نمیگیرد.
وی با بیان اینکه در امتحانات نهایی و امتحانات هماهنگ کشوری نیز هدف این نیست که سؤالاتی مبتنی بر محفوظات مطرح شود و بر اساس آن نمرهای به دانشآموز داده شود، افزود: به دنبال توسعه توانمندسازی معلمان هستیم.
تولید بستههای آموزشی برای معلمان
زارعی ادامه داد: به کمک دبیرخانه راهبری سنجش و با همکاری متخصصان ارزشیابی، بستههای آموزشی برای تمام دورههای تحصیلی در حال تولید است تا در اختیار معلمان قرار گیرد که با مفاهیم ارزشیابی همچون ارزشیابی برای یادگیری، ارزشیابی از یادگیری و آزمونهای عملکردی آشنا شوند.