کشور نیازمند تنظیمگری واحد در سیاستگذاری و تکثر اجرا در نظام آموزشهای مهارتی می باشد
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، غلامحسین محمدی با حضور در برنامه «پرسشگر» با محوریت چالش پراکندگی متولیان آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی در کشور، گفت: هدف این سازمان اجرای عدالت آموزشی برای دسترسی همگان به آموزشهای مهارتی و ارتقاء مهارت، شناسایی نیروی کار ماهر، کسب فرصتهای شغلی، توزیع منابع دولتی از طریق آمایش جغرافیایی، توزیع منابع به کارجویان و کارآموزان و … می باشد.وی با اشاره به عدم وجود افق آموزشی در کشور، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته، اصناف مختلف که آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار را ارائه میدهند در کنار هم قرار می گیرند و با تشکیل یک ساختار خودانتظام یک سازمان را برای تنظیمگری انتخاب می کنند، ولیکن در کشورمان ردپای حداقل 20 وزارتخانه و سازمان در ارائه آموزشهای مهارتی و تنظیم گری آن مشهود است.رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به تشکیل شورای عالی آموزش و تربیت فنی در سال 1396، خاطرنشان ساخت: این شورا که با هدف تنظیمگری آموزشهای مهارتی ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است، با خلاء بزرگ، عدم ساختار مواجه است. به این معنی که این شورا با نهادهای آموزشی، دارای قدرت و جفرافیای وسیعی میباشند، روبروست است که قدرت و توان اجرای مصوبات چارچوب صلاحیت حرفه ای را از این شورا به دلیل اختیارات محدود از آن سلب شده است.وی با بیان اینکه با تشکیل این شورا، زیست بوم مهارت به رسمیت شناخته شده است و این شورا بازار تنظیمگر اشتغال است، خاطرنشان ساخت: در دنیا عموماً چنین سازمانهای تنظیمگر ذیل سازمانهای مشاغل و وزارتخانههای مرتبط شکل می گیرند.معاون وزیر با تأکید بر شناسایی تقاضا و نیاز بازارکار و ارائه آموزش بر اساس آن، افزود: چهار نظام آموزش فنی و حرفهای، بازارکار، شایستگی و نظام صلاحیت حرفهای یک چرخه متصل به هم است که با هم کار می کنند و که باید جایی تنظیم شود. وی تصمیمگیری برای تنظیمگری این نظامها در دبیرخانه را بسیار ضروری دانست و افزود: با توجه به وجود تعارضات منافع، حل این مسائل با ائتلافسازی و راه اندازی سامانههای بازارکار و مدیریت نظام جامع که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راهاندازی شده است، امکانپذیر میشود.رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، خاطرنشان ساخت: بایستی به سمت سیاستهای دادههای باز که همه سکوها در ایران مانند سامانههایکاریابی، سازمانهای تنظیمگر و …از اطلاعات آن بهره گیری کنند گام برداریم و ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای این سیاست را جدی گرفتهایم و دادهها اطلاعات را در دسترس قرار میدهیم طوری که افراد بتوانند متکی با چنین گواهینامهها و صلاحیتسنجیهایی به مشاغل مورد علاقهشان که نیاز به تأیید دارند، دست یابند. وی بر توسعه نظام شایستگی و صلاحیت حرفهای تأکید کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه پذیرش نظامهای تأیید صلاحیت حرفهای زمانبر و تدریجی میباشد بایستی با تشکیل نظام تمام حِرف در کشور و همکاری اصناف، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و … یک مشارکت جدی با ارائهدهندگان آموزش در شکلگیری تنظیمگری نظام آموزش مهارت انجام شود. محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پایان این برنامه با تأکید بر ضرورت به رسمیت شناختن یک چارچوب اجرائی کارآمد برای تنظیمگری، تصریح کرد: راهاندازی مراکز مشارکتی و هیأت امنائی با استفاده از زیرساختهای دولتی بر اساس قوانین بالادستی گامی است که این سازمان برای مشارکت و تنظیمگری برداشته است.