هوش مصنوعی به تنهایی امکان زایش محتوای عمیق و اساسی را ندارد
سید کمال اکبری رئیس دانشکده صدا و سیما در نشست هیات اندیشه ورز روایت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی که امروز ۱۳ دیماه اظهار کرد: ما در این دوره با پدیدهای به نام هوش مصنوعی روبهرو هستیم که نسبت به سایر موضوعات، مواجهه بهتری با آن داشتهایم؛ همزمان با دیگر کشورها و رویدادها، در حوزه علمیه به مرکزیت قم، حضور مناسبی در این موضوع داشتهایم.
وی ادامه داد: در واقع، نه بهطور بیمهابا همه چیز را پذیرفتهایم و نه بهطور کامل با آن مقابله کردهایم؛ این نکته بسیار مهم است که بدانیم چگونه با پدیدههایی که در دنیا به وقوع میپیوندد، مواجه شویم.
اکبری بیان کرد: همانطور که در موضوع رسانهها، در برخی نقاط آسیبهایی را مشاهده کردهایم، اما همین رسانهها به زبان بیان معارف حق در سطح بینالملل تبدیل شدهاند؛ هوش مصنوعی نیز به همین صورت است؛ ما نباید تنها مصرفکننده باشیم بلکه باید نقشی فعال در آن ایفا کنیم.
وی افزود: هوش مصنوعی حوزههای متعددی دارد و در این نشست میخواهیم درباره تأثیر آن بر رسانه و تغییر تفکر ناشی از آن صحبت کنیم.
رئیس دانشکده صدا و سیما گفت: هوش مصنوعی میتواند تأثیر شگرفی بر تولیدات رسانهای داشته باشد؛ بهعنوان مثال، آیا با وجود هوش مصنوعی نیازی به فیلمنامهنویس خواهیم داشت؟ در واقع، از این پس چه نیازی به متخصصان فیلمنامهنویس خواهیم داشت؟
وی ادامه داد:به نظر میرسد که هوش مصنوعی تا حد قابل قبولی کارها را پیش میبرد؛ حتی بهعنوان دستیار، هوش مصنوعی میتواند بدون نیاز به عوامل خاص، مانند چندین دستیار عمل کند. این موضوع یک تحول است.
اکبری تصریح کرد: در آینده، تغییر کاربری در بسیاری از شغلها را خواهیم داشت؛ ما به نظریهپردازان و طراحان قدرتمند نیاز داریم که دادههایی برای ارائه به هوش مصنوعی منتقل کنند.
وی افزود: وقتی با هوش مصنوعی در رابطه با پروژهای کار میکنید و سوالاتی میپرسید، هر چه عمیقتر بشوید و سوالهای عمیقتری بپرسید، متوجه فقر واژگانی و محتوایی در درون هوش مصنوعی خواهید شد.
رئیس دانشکده صدا و سیما عنوان کرد: این موضوع نشاندهنده این است که زایش محتوا تنها از طریق ترکیب انسان و هوش مصنوعی امکانپذیر است؛ هوش مصنوعی به خوبی کارها را انجام میدهد، اما به تنهایی نمیتواند زایش اساسی و عمیق را فراهم کند. در واقع، انسان است که زایش فکر را دارد و تفکر را تولید میکند و به هوش مصنوعی میدهد تا او استنتاج کند و بتواند چیزی را ارائه دهد.
اکبری اعلام کرد: در تولید محتواهای مباحث شناختی، زمانی میتوانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم که بهموازات رشد آن، نیروی انسانی ما نیز بالغتر و پختهتر شود؛ بنابراین، باید تربیت نیروی انسانی را همچنان مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: نباید تربیت نیروی انسانی و عمقبخشی به مباحث را نادیده بگیریم؛ تهدید هوش مصنوعی در اینجا نمایان میشود، زیرا گاهی به دلیل راحتی استفاده از آن، از عمقبخشی انسانی دور میشویم.
رئیس دانشکده صدا و سیما گفت: در فیلمنامهنویسی و بحث درام، یکی از چالشهای بزرگ، مواجهه با موضوعات خود تولید است، یعنی جلوههای بصری که تصویر را محدود میکند؛ اگر بخواهیم مباحث ماورایی مانند بهشت و جهنم را به تصویر بکشیم، آیا میتوانیم همه آنچه را که در توصیفات بیان میکنیم، در قالب تصویر نشان دهیم؟
اکبری اضافه کرد: همچنان که در تصویر محدودیت داریم، در هوش مصنوعی نیز با آسیب تحلیلگرایی روبهرو هستیم، اما در برخی موارد، هوش مصنوعی به کمک ما میآید؛ باید از این امکانات به خوبی بهره ببریم و این بهرهبرداری تنها با نیروی انسانی ماهر محقق میشود؛ اگر ما از دو واحد هوش مصنوعی استفاده میکنیم، باید چهار واحد از نیروی انسانی بهره ببریم.
وی افزود: هوش مصنوعی بهزودی جامعه ما را بهویژه در حوزه خبر، رسانه و تولیدات رسانهای تحت تأثیر عمیق قرار خواهد داد و این امر باعث میشود سرمایهگذاران و مدیران بهطور طبیعی به این سمت حرکت کنند.
اکبری در پایان تصریح کرد: اگر تصور کنیم که هوش مصنوعی یک موهبت الهی است که از آسمان افتاده و بنابراین نیازی به نیروی انسانی نداریم، این یک خطر بزرگ است؛ ما باید با نیروی انسانی ماهر و کارآمد، حضوری فعال در حوزه هوش مصنوعی داشته باشیم.
انتهای پیام