دین و اندیشه > علوم انسانی

نهضت علمی در کنار معنویت رسالت بزرگ دانشجویان در عصر حاضر است



خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-نگار احدپور اقبلاغ: شانزدهم آذرماه یادآور رشادت دانشجویان انقلابی مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی است که هنگام اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا چهار ماه پس از واقعه کودتای ۲۸ مرداد همان سال در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند. انقلاب اسلامی و تمدن نوینی که با تأثیر از پیروزی انقلاب اسلامی در جهان در حال شکل‌گیری است، نتیجه حرکت اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان، همگام و همپای دیگر مبارزان بوده است، بنابراین دانشجویان به سبب آشنایی و آگاهی با جریانات سیاسی و اجتماعی آن دوران، یکی از تأثیرگذارترین اقشار جامعه در تمامی صحنه‌های حساس و برجسته انقلاب هستند.

دانشجوی امروز نیز در پیشبرد اهداف انقلاب و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در جهان رسالت و وظایفی بر عهده دارد، بر همین اساس، با حجت الاسلام رضا یاوری، استاد حوزه و دانشگاه، به گفتگو پرداختیم، که در ادامه می‌خوانید:

حجت الاسلام رضا یاوری، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: نکته قابل تأمل، میزان فهم دانشجوی امروز کشور از انقلاب اسلامی و جایگاه ایران در تمدن اسلامی است. دانشجو باید به چنین فهمی رسیده باشد که بداند مملکتی با چنین عقبه و سابقه تمدنی نه تنها نباید نابود شود، بلکه باید با سرعت هر چه بیشتر به پیش برود و بداند که لازمه این پیشروی منابع انسانی متشکل از نیروهای نخبه و فعال، اندیشه، مدیریت و راهبرد است، چنین نگاهی باید در جامعه و بین جوانان کشور و به خصوص دانشجویان و فرهیختگان حاکم باشد، مهم است که دانشجوی ما رابطه خود را با انقلاب بداند و مهم‌تر اینکه دست به حرکت بزند.

فکر و اندیشه موتور محرک پیشرفت کشور

یاوری فکر و اندیشه دانشجو را موتور محرک او دانست و گفت: پیشران این حرکت چیزی جز فکر و اندیشه دانشجو و تعهد او نسبت به وظایف و رسالتش نیست، متأسفانه در این مسیر، آسیب‌ها و چالش‌هایی در پیش است، به عنوان مثال بمباران رسانه‌ای و سیاه نمایی‌هایی که از برخی رویدادها در کشور ایجاد می‌شود، و باعث می‌شود دانشجو انگیزه خود را از دست داده و اصلاً به چنین حرکتی فکر هم نکند، در واقع این بمباران رسانه‌ای این نقش تمدنی دانشجو و فکر و اندیشه را کور می‌کند و یک عقب افتادگی که در نهایت به استعمار منجر می‌شود را در پی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه برخی از دانشجویان ما متوجه چنین موقعیتی نیستند، حتی گاهی جریان‌های مثبت، بچه‌های حزب الهی و بسیجی ما نیز فهم درستی از این گفتمان انقلابی و تمدن اسلامی ندارد و خود را در جنگ‌های حزبی و تشکیلاتی محصور کردند. در حالی که رسالت دانشجو چنین نیست.

وی تصریح کرد: کار اصلی را بچه‌های خط حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب انجام دادند، کسانی که فرامین را شنیدند و پای کار بودند، به عنوان نمونه در تهران مرکزی به نام بهارستان وجود دارد که همین بچه‌های حزب الهی ایجاد کردند و حدود ۴۰۰ موضوع پیشران برای حرکت جمهوری اسلامی را شناسایی کرده و در حال تولید علم، اختراع و ابداعاتی در این زمینه هستند. در واقع این عزیزان رسالت خود را به درستی تشخیص داده و مبتنی بر همان اندیشه، آرمان و ایدئولوژی در مرحله عمل گام برداشتند.

علم و دانش باید به مرحله اجرا درآید

یاوری با بیان اینکه گام برداشتن در مرحله عمل و اقدام نیز با مشکلاتی همراه است، خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا، وقتی ایده‌ای برای اختراع با ابداع ارائه می‌کنید همان ابتدای کار نمی‌توانید موافقت همه افراد را جلب کنید، اما بچه‌های ما، دانشجوی جوان ما این فهم دقیق از موقعیت را دارد که من می‌توانم این گام را با همه محدودیت‌ها، مشکلات حقوقی، مالی، تحریم‌ها و…. بردارم. همانطور که در حال حاضر جوانان ما در حوزه صنایع هسته‌ای، پزشکی، نظامی، صنایع تبدیلی و در حوزه‌های مختلف تمدنی پای کار آمده و علم و دانش و اختراع و ابداعات خود باعث افتخار و سربلندی ما هستند. جوانان ما در بخش‌هایی که اسراف و هدر رفت ثروت و انرژی وجود دارد، رفتند به سمت دانش بنیان شدن و جلوگیری از اتلاف انرژی.

وی بیان کرد: در طول تاریخ نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام، هرگاه به سمت جلو رفتیم، هرگاه به جایگاه و رسالت خود پی بردیم، به اینکه باید به اسلام، به ایران و به مملکت خود خدمت کنیم، ولو با وجود حاکمیت جور، به سمت پیشرفت و اعتلا حرکت کردیم. بنابراین این فهم بالاترین و بزرگترین فهم از جایگاه انسانی است، به خصوص در جمهوری اسلامی که نظام ولایت مبتنی بر فقاهت وجود دارد این درک و فهم باید بالاتر برود تا بتواند کشور را به سرمنزل مقصود برساند.

این پژوهشگر حوزه در ادامه عنوان کرد: دانشجو در کنار عبادت و معنویت، یک بال بسیار مهم به نان علم و دانش دارد که باید آن رابه حرکت و دارد و به صنعت تبدیل کند، حتی آن شخصی که در حوزه یا انسانی تحصیل می‌کند، اگر مطالعاتش به یک فکر و ایده تبدیل شود، می‌تواند موجب تحول در کشور شود، چه در حوزه علوم اجتماعی باشد، چه تاریخ و قرآن و حدیث، می‌تواند بسیار کمک کننده و راهگشا باشد، بنابراین علم راهگشاست و تبدیل آن به اندیشه و جریان علمی از یک طرف و از طرفی وارد عرصه کردن بسیار حائز اهمیت است.

دانشجو باید خستگی ناپذیر باشد

وی افزود: خستگی ناپذیری دانشجو در شرایط کنونی کشور و جهان اسلامی، نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت، زمانی که علم در مرحله اجرا قرار می‌گیرد دانشجو باید با انگیزه، خستگی ناپذیر و تلاشگر باشد، من یک نمونه‌ای را مثال میزنم، در منطقه خود ما، استاندار به یک دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد که در رشته شیمی تحصیل می کرده، به خاطر علم و توانایی که از ایشان سراغ داشته و در حمایت از کار و کار آفرینی در استان، پیشنهاد داده که با هزینه ما یک کارگاه تولیدی تأسیس کن، اما متأسفانه این دانشجو گفته من حوصله دردسرها و زحمات تولیدی را ندارم و کار دولتی را ترجیح می‌دهم. این اتفاق، خسارت بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود، کسی که زمان و انرژی و هزینه برایش صرف شده و تحصیل کرده، کار دولتی را به تولید و صنعت ترجیح می‌دهد، بنابراین روحیه کار و تلاش و خلاقیت بسیار مهم است.

پژوهش محوری؛ نوآوری و خلاقیت مهمترین خدمت دانشجو به کشور است

حجت الاسلام یاوری در ادامه گفت: یکی دیگر از رسالت‌های دانشجوی ما، آموزشِ پژوهش محور است یعنی ایجاد روحیه خلاقیت و نوآوری به نحوی که در محله تبدیل علم در جامعه به خدمت، صنعت یا تولید، نوآوری و خلاقیت اتفاق بیفتد، به عنوان مثال، شخصی که پزشکی خوانده و با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد، حتی او هم می‌تواند نوآورانه عمل کند، عمل جراحی رو بسیاری از پزشکان و متخصصین انجام می‌دهند، من باید ببینم خلاقیت و نوآوری من در چیست؟ یک شخصی می‌آید، شکم بیمار را می‌شکافد و در واقع غده را جراحی می‌کند؛ پزشک دیگری از طریق یک دوربین و یک قیچی کوچک یک خراش کوچک روی بدن بیمار ایجاد می‌کند و همان غده را عمل می‌کند، بنابراین استفاده از این دوربین نوآوری و خلاقیت در پزشکی محسوب می‌شود.

وی تحرک، کار و تلاش و پرهیز از تن پروری را به عنوان یکی دیگر از رسالت‌های دانشجویی ذکر کرد و گفت: برای تحقق این رسالت، دانشجو نباید رابطه خود را با جمهوری اسلامی گم کند، نباید خود کم بینی داشته باشد، در کمال استقلال و عدم وابستگی به غرب فعالیت کند، رسالت‌هایی است که یک دانشجوی در تراز جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهد.

این استاد دانشگاه افزود: تولید علم و به تبع آن پیشرفت اگر اتفاق بیفتد، مملکت ما به سلطان تبدیل می‌شود. آنگونه که امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند، «العلم سلطان» و این سلطنتی و سلطه‌ای که در حال حاضر آمریکا بر دنیا دارد هم به تولید علم مربوط می‌شود، با علم هر نوع سلاح هسته‌ای، هر نوع تجهیزات و امکانات و پیشرفتی را ایجاد می‌کند، و از همه مهم‌تر، این علم برای آمریکا قدرت و سلطه بر همه دنیا را به همراه داشته که از آن سو استفاده می‌کند.

اساتید در تربیت دانشجوی تراز انقلاب مؤثرند

یاوری همچنین تصریح کرد: در فضای کنونی کشور ما، اساتید هم مقصر هستند، اساتید ما خلاق نیستند، باور ندارند، بعضاً حتی جمهوری اسلامی را قبول ندارند و همه این مسائل روی روحیه دانشجو هم اثر می‌گذارد. متأسفانه برخی از اساتید انرژی منفی به دانشجو می‌دهند؛ اگر این اساتید انرژی مثبت منتقل کنند و خلاقیت و نوآوری را برجسته کنند؛ تولید علم اتفاق می‌افتد و ما اگر بتوانیم به سلطه علمی برسیم، موفق خواهیم بود.

وی در پایان با تذکری به مسئولین تصریح کرد: مسئولان ما که از علم و جریان علمی حمایت نمی‌کنند، در حق اسلام و ملت ایران خیانت می‌کنند و فردای قیامت باید پاسخگو باشند. عدم حمایت از علوم اسلامی و انسانی و نخبگان علمی کشور، بزرگترین ضرر را به جمهوری اسلامی وارد می‌کند.



منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا