مستندی که در جشنواره فیلم فجر نگاهها را به گنبد کاووس جلب کرد
خبرگزاری مهر، گروه استانها: جعفر صادقی، مستندساز جوان و با استعداد ایرانی، توانست با مستند شگرد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. این موفقیت در حالی حاصل شد که صادقی همواره بر دغدغههای اصلی خود در سینمای مستند تأکید داشته و هدفش همیشه برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان و پردازش موضوعات مهم اجتماعی بوده است.
وی متولد ۲۹ آبان ۱۳۶۵، است که فعالیت مستندسازی خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است، تاکنون سه مستند بلند ساخته که هرکدام در نوع خود تأثیرگذار و متفاوت بودهاند.
مستند شگرد سومین اثر وی است که توانست در جشنواره فیلم فجر توجه ویژهای را جلب کند. صادقی در مصاحبههای مختلف خود اعلام کرده که هدف اصلیاش از ساخت مستند شگرد جلب توجه به فعالیتهای باشگاه اندیشه و زحمات آقای جواد، شخصیت محوری مستند، بوده است.
وی تأکید کرد در کنار جایزهای که دریافت کرده، خوشحال است این مستند باعث شده تا تلاشهای این باشگاه بیشتر دیده شود.
بررسی موفقیت مستند شگرد در جشنواره فیلم فجر
دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر برای هر فیلمسازی در ایران یک افتخار بزرگ است. جعفر صادقی درباره این موفقیت به خبرنگار مهر میگوید: برای هر کسی که در سینمای ایران فعالیت میکند، دریافت سیمرغ در هر بخشی خوشحالکننده است. اما من از آن دسته مستندسازانی نیستم که فقط به هدف گرفتن جایزه فیلم بسازم. این حرف به وضوح نشان میدهد که وی بیشتر از هر چیزی به انتقال پیام خود و برقراری ارتباط با مخاطبان اهمیت میدهد.
مستند شگرد با پرداختن به زندگی و فعالیتهای یک باشگاه کشتی در گنبدکاووس، توانست نگاههای منتقدان و داوران جشنواره را جلب کند و سیمرغ بلورین را برای صادقی به ارمغان آورد.
وی در این رابطه گفت: هدف اصلیام از ساخت این مستند، جلب توجه بیشتر به این منطقه و فعالیتهایی بود که آقای جواد در آنجا انجام میدهد.
مراسم جشن دریافت سیمرغ و بازدید از گنبدکاووس
پس از دریافت سیمرغ بلورین، جعفر صادقی در نخستین اقدام خود به گنبدکاووس سفر کرد تا این موفقیت را با اعضای باشگاه اندیشه و آقای جواد جشن بگیرد.
وی جایزه را با خود به میان اعضای باشگاه برد و با آنها عکس یادگاری گرفت.
صادقی اظهار کرد: این جایزه متعلق به اعضای باشگاه است چون آنها موضوع اصلی فیلم بودند.
این اقدام نشاندهنده علاقه و احترام صادقی به اعضای باشگاه و نقش آنها در موفقیت فیلم است.
وی همچنین گفت که امیدوار است فیلمش توجه بیشتری را از مسئولان به این فعالیتهای ارزشمند جلب کند.
چالشها و فرایند ساخت مستند شگرد
جعفر صادقی در توضیح چالشهای پیش روی خود در ساخت مستند شگرد اشاره کرد: یکی از بزرگترین چالشها، ایجاد ارتباط طبیعی با اعضای باشگاه و دوری از تصنع در نمایش رویدادها بود.
وی افزود: برای من بسیار مهم بود که فیلم برای مخاطبان باورپذیر باشد، به همین دلیل نمیخواستم دیالوگهای از پیش تعیینشده به افراد بدهم.
این فیلم با یک رویکرد مشاهدهگرانه و بدون دخالتهای اضافی در روایت، توانست داستانی صمیمی و تأثیرگذار را ارائه دهد که در نهایت منجر به موفقیت آن در جشنواره شد.
در حالی که جعفر صادقی معتقد است که تأثیر جوایز جشنوارهای به ویژه سیمرغ بلورین بر مسیر حرفهای مستندسازان هنوز نامشخص است، به این نکته اشاره کرد که این جوایز میتوانند در جلب اعتماد برای پروژههای آینده نقش مهمی داشته باشند.
به گفته وی، دریافت جایزه از یک جشنواره معتبر، به نوعی اعتبار بیشتری به کار فیلمساز میبخشد و میتواند فرصتهایی جدید برای پروژههای بعدی ایجاد کند.
صادقی همچنین درباره وضعیت سینمای مستند ایران و چالشهای آن گفت: یکی از مشکلات اصلی در این زمینه، کاهش صبر و حوصله مستندسازان است.
وی اظهار کرد: بسیاری از مستندسازان به دلیل مشکلات اقتصادی و فشارهای زمان، به کارگردانی بیش از حد میپردازند و همین امر میتواند به اصالت فیلم آسیب برساند.
وی همچنین نگرانی خود را از گرایش برخی مستندسازان به بازسازی صحنهها ابراز کرد و افزود که این رویکرد میتواند اعتماد مخاطبان به سینمای مستند را تحت تأثیر قرار دهد.
صادقی در حال حاضر در حال ساخت مستندی جدید است که این بار موضوع آن مربوط به حوزه محیط زیست خواهد بود. این پروژه برای صادقی یک چالش بزرگ به شمار میآید زیرا وی برای نخستین بار از قالب مستندهای ورزشی خارج شده و قصد دارد در قالب مشاهدهگر، داستانی در زمینه محیط زیست بسازد.
این مستند ساز جوان امیدوار است که این پروژه جدید نه تنها در دایره مخاطبین خاص، بلکه در سطح گستردهتری مورد توجه قرار گیرد و به یک موضوع اجتماعی مهم پرداخته شود.
مستند شگرد و موفقیت جعفر صادقی در جشنواره فیلم فجر، گواهی است بر توانایی وی در خلق آثار مستند تأثیرگذار که نه تنها به دنیای ورزش، بلکه به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز پرداختهاند.
وی همچنان در پی برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق سینمای مستند است و با پروژههای جدید خود، چشمانداز روشنی برای آینده حرفهای خود و سینمای مستند ایران رقم خواهد زد.