فرهنگی و هنری > سینما و تئاتر

رسول صدرعاملی: می خواستم مردم دوباره «مرغک کانون» را برای خود بدانند


ارتباط فردا: شامگاه سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه جدیدترین فیلم رسول صدرعاملی با نام «زیبا صدایم کن» در سینمای رسانه در برج میلاد رونمایی شد که مورد استقبال تماشاگران هم قرار گرفت.

در نشست پرسش و پاسخ این فیلم منصور ضابطیان که اجرای نشست را بر عهده داشت پیش از دعوت از عوامل فیلم گفت: این فیلم فارغ از هر نقد و نظر یا انتقادی که به آن وجود داشته باشد؛ از این منظر که دعوا، کتک و حرف رکیک در آن دیده نمی‌شود، قابل احترام و تقدیر است.

پس از حضور عوامل از رسول صدرعاملی پرسیده شد که فیلم چگونه خلق شده است و او یادآور شد: پنج سال قبل کانون پرورش فکری کتابی را با همین نام منتشر کرد و از من خواستند که آن را بخوانم و نظرم را بگویم. وقتی خواندم احساس کردم که می‌توان از آن کاری تولید کرد. البته قصه باید به روز می‌شد و از فرهاد (حسن‌زاده، نویسنده رمان) اجازه گرفتم و در نهایت حدود سه، چهار سال دنبال نگارش این فیلمنامه بودیم که به سرانجام نمی‌رسید.

وی یادآور شد: متاسفم بگویم که یک بار زنده یاد کامبوزیا پرتوی آن را شروع کرد که اوایل کار دچار کرونا شد و او را از دست دادم. بعد اصغر عبداللهی شروع کرد که آن هم به نتیجه نرسید و او آرش صادق بیگی را به من معرفی کرد و از آنجایی که سال‌هاست با میلاد و محمدرضا (پسرانش ) کار می‌کنم، قرار شد، سه نفری با آرش این فیلمنامه را بنویسند.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کرد چنین فیلمنامه جانانه‌ای نوشته شود، افزود: این تیم بیش از یک سال زحمت کشیده و آقای علامتی (مدیرعامل کانون) هم به عنوان یک مدیر خوش‌فکر آمد و اعتماد کرد. بعد هم بنیاد سینمایی فارابی اضافه شد چون کار پرهزینه‌ای داشتیم.‌ در این مورد هرکسی هرچه می‌خواهد بگوید ولی برای من این مهم بود که موقعیت کانون پرورش دوباره احیا شود و فارابی کمک کند تا این فیلم ساخته شود.‌

صدرعاملی گفت : برای این کار تمام حرفم به آقای علامتی این بود که کاری بسازیم تا مردم آن مرغک ( نشان کانون) را متعلق به خود بدانند و فکر نکنند که یک اثر سفارشی تولید شده است و به دوران نوستالوژی کانون برگردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دختر نوجوان فیلمش و اینکه آیا قرار است یک «ترانه» دیگر به سینما ایران معرفی کند، گفت: نیت این نیست که من ترانه اضافه کنم یا نه.

وی تصریح کرد : قصه‌ای می‌آید که خوب است و یکسری تجربه و نیز کار از دوران روزنامه‌نگاری در سرویس حوادث دارم که در کارم کمک کننده هستند. 

صدرعاملی یادآور شد : از اولین فیلمم در «سمفونی تهران» تا «ترانه پانزده سال دارم » خود به خود این اتفاق افتاد که بازیگری معرفی شده است چون به هر حال برای رده سنی های که کار می‌کنم، بازیگر نمی توانستم استفاده کنم و باید چهره جدید می آوردم.

وی با اشاره به ژولیت رضاعی (بازیگر نقش اصلی زن فیلم) که دختر کریستف رضاعی (آهنگساز) است گفت: بسیار خوشحالم که بعد از مدت‌ها تجربه کار، به یک بازیگر رسیدم که بسیار باهوش و داناست و امیدوارم کارش را ادامه دهد.

او درباره نحوه انتخاب این بازیگر هم بیان کرد: ما در مدتی که با کریستف کار می‌کردیم، دنبال بازیگر می‌گشتیم و از ۳۰۰ نفر هم تست گرفته بودیم. یک روز کریستف گفت که بازی ژولیت را هم ببینیم و وقتی برای دیدن لوکیشن رفته بودیم؛ کریستف، ژولیت را صدا کرد که وقتی او را دیدم متوجه شدم او همان «زیبا»ست.

ژولیت رضاعی نیز با قدردانی از اینکه فرصتی برای تجربه به او داده شده است گفت: در ابتدا امید زیادی نداشتم که انتخاب شوم. تست دادم و وقتی فهمیدم انتخاب شدم نمی‌دانستم چه حسی باید داشته باشم؛ خوشحال باشم یا نگران! ولی بعد کم کم که وارد پروژه و با فضا آشنا شدم شکرگزار این بودم که چنین اتفاقی برایم رخ داده است. 

در ادامه سید مازیار هاشمی تهیه کننده با اشاره به اینکه آشنایی او با صدرعاملی به زمانی برمی‌گردد که فیلم «بچه خور» را با محمد کارت می‌ساخته، از تلاش این کارگردان در بخش استعدادیابی سینما سخن گفت و اینکه پشتیبان است.

وی یادآور شد: بعد از «شنای پروانه» که آقای صدرعاملی تهیه کنندگی کار را بر عهده داشتند کتابی به من دادند به نام «زیبا صدایم کن» که قرار شد من بخوانم و الان چهار سال از آن زمان می‌گذرد. 

او همچنین از کیومرث پوراحمد یاد کرد که سینمای او باعث شد برای اولین بار عاشق سینما شود.

در این نشست با قدردانی از حمایت کانون پرورش فکری کودکان به مشارکت ۲۰ درصدی فارابی و مشارکت ۲۰ درصدی بخش خصوصی هم اشاره شد.

در بخش دیگری از این نشست، صدرعاملی در پاسخ به دشواری فیلمبرداری در خیابان ولیعصر تهران گفت: این پروژه برای من و مازیار(تهیه کننده) از سخت‌ترین پروژه‌ها بود چون گاهی ممکن است دکور بزنید و لوکیشن داشته باشید ولی نمی‌توانید برای خیابان ولیعصر دکور بزنید. ما بین مردم عادی کار می‌کردیم. تمام نیت ما این بود که فیلم را از میدان راه آهن تا تجریش پیش ببریم. البته من یک تجربه دیگر سر فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» هم داشتم که از آن استفاده شد.

کریستف رضاعی آهنگساز فیلم هم درباره ساخت موسیقی فیلم گفت: داستان خیلی خوب بود ولی حضور ژولیت برای من به شکلی دیگر الهام بخش بود. از همان ابتدا که با آقای صدرعاملی صحبت کردیم می‌دانستم موسیقی ظریف با ترکیب پیانو و سه تار خواهم داشت تا شکنندگی شخصیت ژولیت نمایان‌تر شود و این درباره شخصیت خسرو با بازی امین حیایی هم بود.

صدرعاملی در پاسخ به سوالی درباره اتفاق‌های اجتماعی همچون گشت ارشاد، موتور سواری بانوان و اینکه آیا اینها از قبل در فیلمنامه وجود داشته بیان کرد: ما نمی‌خواستیم کار خاص و عجیبی انجام دهیم ولی شما نمی‌توانید از میدان راه آهن تا ولیعصر در سال گذشته پیش بروید و حادثه‌ای مثل گشت ارشاد را نبینید.

وی تأکید کرد: فیلم دقیقاً براساس همان فیلمنامه‌ای است که تصویب شد و تا این لحظه یک فریم از فیلم ما کم نشده است و امیدوارم برای اکران عمومی هم ممیزی نشود. چون این فیلم ماست.

مهران غفوریان از بازیگران فیلم که در نشست حضور داشت از صدر عاملی و نویسندگان فیلم قدردانی کرد بابت اینکه خودش یک پدر است و شخصیت پدر تا آخر فیلم سربلند باقی ماند.

او برای نشان دادن این نوع رابطه پدر و د دختری هم از آنها قدردانی کرد.

صدرعاملی یادآور شد: من از سال‌ها قبل طرفدار بازی آقای غفوریان بودم و خوشحالم که این فرصت همکاری پیش آمد و امیدوارم تکرار شود.

کارگردان فیلم همچنین گفت: وقتی نامهربانی در جامعه زیاد شده است و کانون پرورش فکری از من می‌خواهد که درباره مهربانی فیلم بسازم برای من بسیار ارزشمند است.

او درباره انتخاب امین حیایی هم که به علت سفر در نشست حاضر نبود، گفت: به نظر من امین بازیگر بسیار توانایی است که هنوز بخش قابل توجهی از توانایی‌های او دیده نشده است. البته یک بار در سیر فیلم‌های کمدی و شبه کمدی افتاد.

وی ادامه داد: اما من تجربه فیلم «شب» را با او داشتم که در آنجا به کشفی درباره امین حیایی رسیدم که می‌شود به او اعتماد کرد و نقش را به او سپرد چون با تمام تلاش آنچه را که از او خواسته‌ای انجام می دهد. مهمتر اینکه اخلاق حرفه‌ای بسیار درخشانی دارد که به ما کمک می‌کند تا با یک برنامه‌ریزی خوب از ابتدا تا انتها پیش برویم.

صدرعاملی در پاسخ به اینکه آیا به همان میزانی که در فیلم نشان داده می‌شود، خودش هم به آینده امیدوار است ؟ گفت: صادقانه بگویم بله به همین میزان به آینده امیدوارم.

وی همچنین افزود: سینمای ایران اگر بخواهد به روند درست خود برود بیش از هر چیز به تهیه‌کننده خوب و دانا احتیاج دارد. 

در این نشست همسر زنده یاد کیومرث پوراحمد از سازندگان این فیلم تشکر کرد که نسل جوان را به خوبی نشان دادند.

در این نشست سه نویسنده فیلمنامه آرش صادق بیگی،میلاد صدرعاملی ، محمدرضا صدرعاملی هم نکاتی را پیرامون نگارش این فیلم نامه مطرح کردند.

انتهای پیام 



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا