دسته‌بندی نشده

شهید صفری جلسه خانگی قرآن را در محله راه اندازی کرد


شهید صفری جلسه خانگی قرآن را در محله راه اندازی کردبه گزارش ایکنا از همدان، امیر ربانی، رزمنده دفاع مقدس، امشب ۶ آبان‌ماه در یادواره شهید رضا صفری بسیجی دانش آموز همدانی، در هیئت تخریبچیان همدان، اظهار کرد: دفاع مقدس ما داری نتایج، تجربیات و دستاوردهایی است. نتایج و اهداف ما تثبیت موقعیت‌های مختلف در جنگ بود، تجربیاتی هم بود که رفته رفته بیشتر شد به طور مثال در هیئت تخریب نحوه خنثی‌سازی مین و دور زدن دشمن و‌… بر اساس تجربه به دست آمد، یا ویژگی‌هایی از دشمن به دست آمد. اغلب این تجربیات مقطعی است و امروز شاید بخشی از آن دیگر کاربردی نیست.

وی افزود: یکی از دستاوردهای دفاع مقدس حضور مردم بود اینکه در هیچ جنگی دانش آموزان خودخواسته در آن شرکت نمی‌کنند اما در دفاع مقدس ما این مهم رقم خورد. افراد آنقدر مخلص شدند که حتی مکان و زمان شهادت خود را می‌دانستند، مثل شهید رضا صفری که آخرین بار می‌دانست که دیگر برنمی‌گردد. این یعنی مرگ را به بازیچه گرفتن.

ربانی با اشاره به اینکه حضور مردان و زنان در این صحنه و تقدیم یک دو یا سه و … فرزند از سوی مادران شهدا نیز یکی دیگر از این دستاوردهای دفاع مقدس بود، یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردها در سطح کلان دفاع مقدس، شکل گیری جبهه مقاومت در حال حاضر است، هرچند آن روز تشکیل این جبهه هدف نبود، اما به عنوان دستاورد آن دوران مطرح است، تشکیل هسته‌های مقاومت امروز به لشکرها و جبهه‌های مقاومت و امت‌های مقاومت تبدیل شده است.

این همرزم شهید ضمن قرائت وصیت‌نامه شهید رضا صفری گفت: وصیت‌نامه نوجوانی ۱۷ ساله است که نه در حوزه علمیه درس خوانده و نه پای درس علمای خاصی بوده است، اما پر از مضمون است، وصیت‌نامه شهید با آیه ۱۶۹ آل عمران «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» شروع شده است، سپس می‌گوید نگذارید منافقین کوردل از این انقلاب سو استفاده کنند، خدای نکرده از تبار یزیدیان زمان نباشید هرچند اگر نگاهی به اطراف خود داشته باشیم می‌بینیم بسیاری از افراد هستند که امروز در زمره یزیدیان شده‌اند و ادامه می‌دهد شما که مانده‌اید باید امام حسینی باشید چرا که خدا بر اعمال ما ناظر و گواه است.

محمود یوسفی پارسا، برادر شهید رضا صفری نیز در این یادواره، بیان کرد: گاهی به صورت کلی از شهدا می‌گوییم اینکه شهید باتقوا، مخلص و اهل ایثار و… بود اما باید به صورت مصداقی به ذکر خاطرات و ویژگی‌های شهدا پرداخت، شهید رضا در سال ۶۶ وقتی ۱۷ ساله بود به شهادت رسید، او بسیار با اخلاص بود، یک بار باهم نان سنگکی گرفتیم، به آن سنگی چسبیده بود از من خواست که این سنگ را به نانوایی برگردانیم

در این حد به حلال و حرام معتقد بود و کارش مخلصانه بود، اعتقاد داشتن به کار یک موضوع است اینکه آن را به منصه عمل برسانیم موضوعی دیگر که شهید رضا صفری اینگونه بود.

وی ادامه داد: در مورد رعایت نماز اول وقت بسیار حساس بود یک بار باهم بیرون بودیم دیدم بسیار کلافه است، ۴ سال از او کوچکتر بودم نمی‌دانستم از چه کلافه است پرسيدم چه شده گفت اذان شده وقت نماز است و بی‌قرار برای پیدا کردن جایی برای اقامه نماز بود.

یوسفی پارسا ادامه داد: او جلسه قرآن خانگی را در محله سنگشیر راه انداخته بود، بچه‌های محله را جمع می‌کرد و از یک مربی قرآن دعوت می‌کرد تا تدریس کند، با بازی و فوتبال این کودکان و نوجوانان محل را دور خود جمع می‌کرد و دسته جمعی به مسجد می‌رفتند، بعد از مسجد در مسیر، بچه‌ها مشغول پرسش و پاسخ احکام از او می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه شهید رضا در عرصه سیاست نیز بسیار دقیق و حواس‌جمع بود، یادآور شد: در سالی که موسی خیابانی به هلاکت رسید در مدرسه پرده و پلاکاردهایی نوشته بودند و کشته شدنش را تبریک گفته بودند، متوجه شده بود ناظم مدرسه گرایشی به منافقان دارد، رفته بود و مستقیم هلاکت رسیدن این عضو سازمان منافقان را به او تبریک گفته بود.

این برادر شهید گفت: او روحیه شاد و طنازی داشت اولین باری که با شهرام صالحی دوستش به جبهه اعزام شده بود، در منطقه‌ نیزاری را به رگبار بسته بودند، اما بعد از دقایقی نشانه‌ای از دشمن نمی‌بینند، کمی از شليک دست نگه می‌دارند و پرس و جو می‌کنند و در نهایت می‌رسند به اولین نفری که شلیک کرده بود بیان می‌کند که یک چیز سیاه دیده و شروع کرده به شلیک، از رضا هم که به عنوان نفر دوم شلیک کرده سوال می‌کنند که تو چیزی دیدی و او هم به شوخی گفته بود من هم یک چیز سفید دیدم.

وی اشاره کرد: شهید رضا صفری، حقوق ناچیزی که از جبهه دریافت می‌کرد را تمام و کمال به کمک به جبهه پرداخت می‌کرد، یک بار حقوقی که از جبهه دریافت کرده بود نمی‌دانم فراموش کرده بود یا نتوانسته بود به جبهه کمک کند موقع اعزام گفت این را به چادرهای جمع آوری کمک به جبهه برسان و رسید هم دریافت نکن، نمی‌خواست حتی ردی از خود به جا بگذارد اینکه قرآن می‌فرماید «لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا آن گروه از مؤمنانی که بدون بیماری جسمی [و نقص مالی، و عذر دیگر، از رفتن به جهاد خودداری کردند و] در خانه نشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با اموال و جان هایشان به جهاد برخاستند، یکسان نیستند. خدا کسانی را که با اموال و جان هایشان جهاد می کنند به مقام و مرتبه ای بزرگ بر خانه نشینان برتری بخشیده است. و هر یک [از این دو گروه] را [به خاطر ایمان و عمل صالحشان] وعده پاداش نیک داده، و جهادکنندگان را بر خانه نشینانِ [بی عُذر] به پاداشی بزرگ برتری داده است.» (نساء / آیه ۹۵). رضا مصداق کسی بود که با جان و مال در راه خدا جهاد می‌کرد.

یوسفی پارسا اضافه کرد: با وجود اینکه در آن زمان مردم اوضاع مالی خوبی نداشتند و شهید رضا هم در آن دوران دانش آموزی گاهی برای تأمین مخارج خود کارهایی از جمله دست فروشی و یا کارگری می‌کرد اما حقوقی که در جبهه به او می‌دادند را قبول نمی‌کرد.

وی در پایان گفت: به فرمایشات امام خمینی(ره) بسیار حساس بود، توصیه ایشان روزه گرفتن در روزهای دوشنبه و پنج شنبه بود که شهید رضا هیچ وقت روزه گرفتنش ترک نشد. آخرین بار که به جبهه اعزام می‌شد از چند روز قبل هم از خانواده و هم از دوستان و اعضای انجمن اسلامی دبیرستان به صورت ویژه خداحافطی می‌کرد. 

 

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا