دسته‌بندی نشده

بر خط جامعه؛ از سلامت روان تا زنگ خط بی‌تحرکی


بر خط جامعه؛ از سلامت روان تا زنگ خط بی‌تحرکیبه گزارش ایکنا؛ حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان هلال احمر، ارسال اقلام زیستی در 100 تریلی به لبنان، پیش ثبت‌نام حج سال آینده، نواخته شدن زنگ سلامت روان، تمدید سوگواره «ملت امام حسین(ع)»، معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش، برگزاری سمپوزیوم خودمراقبتی از منظر فرهنگ و .. از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی است که خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته آنها را پوشش داده است.

 

بخشی از اخبار این خبرگزاری مربوط به گفت‌وگوهای ویژه است که در مناسبت‌های مختلف منتشر می‌شود و یا برحسب اهمیت موضوع به آن پرداخته می‌شود. یکی از این موضوعات مسجد تراز اسلامی است که در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی شاخصه‌های آن پرداخته شده است. 

 

هفته ملی کودک یکی از مناسبت‌های مهم در هفته گذشته بود که گروه اجتماعی ایکنا را بر آن داشت تا سراغ کارشناسان متعددی در این حوزه برود. یکی از این کارشناسان برجسته فرخنده مفیدی، استاد پیشکسوت تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی است که گفت‌و‌گو با وی در سه بخش منتشر شده است. کارشناس دیگر، شیما قبا، روانشناس و روان‌درمانگر است که به نقش مدیا در زندگی کودکان پرداخته است. همچنین لیلا افضلی، روانشناس کودک و نوجوان نیز در راستای مهارت‌های تاب‌آوری به موضضوع عزت نفس در نوجوانی پرداخته است.

 

گزیده‌های از رویدادها و گفت‌وگوهای خواندنی را در ادامه می‌خوانید.

 

حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان هلال‌احمر

 

پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر گفت: بیمارستان هلال‌احمر در مرز سوریه و لبنان یک بیمارستان کامل بود که مورد حمله و بمباران رژیم صهیونیستی قرار گرفت، ولی خوشبختانه هنوز بیماری در این بیمارستان پذیرش نشده بود.

 

وی افزود: مجددا یک بیمارستان دیگر را برای کمک به جنگ‌زدگان لبنان برپا می‌کنیم و به خدمات خود به مردم جنگ زده لبنان ادامه می‌دهیم.

 

برخط جامعه

 

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: اقلام دارویی و غذایی و زیستی در حجم بالا در این بیمارستان وجود داشت که برای استفاده مجروحین و آوارگان فراهم شده بود که تمام آنها به طور کامل از بین رفتند. حتی آمبولانس‌های هلال احمر مستقر در این بیمارستان در آتش سوختند.

 

کولیوند افزود: بیش از هشت هزار نفر از متخصصین تاکنون برای اعزام به لبنان ثبت نام کرده‌اند و ساماندهی و سازماندهی‌‍‌ها برای اعزام انجام شده و براساس نیاز این متخصصین را اعزام می‌کنیم. همچنین کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردمی نیز از طریق کریدور‌های امن هوایی، زمینی و دریایی به لبنان ارسال خواهد شد.

 

١٠٠ تریلى اقلام زیستی هلال‌احمر در راه لبنان

 

میثم افشار، دبیرکل جمعیت هلال احمر با اعلام خبر ارسال ۱۰۰ تریلی اقلام زیستی برای مردم جنگ‌زده لبنان، در مورد جزئیات این محموله بشردوستانه گفت: محموله‌ای شامل مواد زیستی، غذایی، امدادی و دارویی که با همت خیرین و هلال احمر جمع آورى شده است، به وسیله ۱۰۰ دستگاه تریلى بارگیری و از طریق محور‌های زمینی به سوریه براى مردم جنگ‌زده لبنان ارسال می‌شود.

 

دبیرکل هلال احمر اظهار کرد: محموله بعدی هلال احمر به وسیله ناوگان دریایی به کشور سوریه ارسال می‌شود تا در اختیار پناهجویان لبنانی قرار گیرد.

 

پیش‌ثبت‌نام حج ۱۴۰۴ به زودی آغاز می‌شود

 

حمیدرضا محمدی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، با اعلام اعزام بیش از ۲۰۰ هزار زائر به عتبات عالیات از ابتدای سال تاکنون، گفت: این افراد در قالب پنج هزار و ۷۵ کاروان به عراق رفته‌اند و این در حالی است که نرخ ارز مبادله‌ای روند رو به رشدی داشته و باعث افزایش هزینه اعزام زائر شده است.

 

سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در ادامه از روند اعزام زائران به سفر‌های عمره مفرده گزارش داد و گفت: تاکنون ۹۶ هزار نفر برای تشرف به سرزمین وحی اعلام آمادگی و ۴۳ هزار نفر هزینه را واریز کردند.

 

برخط جامعه

 

وی همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص سفر‌های عمره تأکید کرد و از پیش ثبت نام حج ۱۴۰۴ در روز‌های آینده خبر داد.

 

مسجد تراز اسلامی چه ویژگی‌هایی دارد

 

مسجد تراز اسلامی تعریف و شاخص‌هایی دارد که در بیانات مقام معظم رهبری نیز به آنها اشاره شده است و به طور کلی می‌توان چنین گفت که مسجدی تراز است که علاوه بر برگزاری نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش، مشاوره، خدمات اجتماعی، کارآفرینی و … نیز فعال باشد و با تربیت والدین ولایی و جوانان انقلابی به الگویی برای سایر مساجد تبدیل شود.

 

خبرگزاری ایکنا درباره ویژگی‌های یک مسجد تراز اسلامی به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محی‌الدین محمدیان، مشاور برنامه‌ریزی و نماز نسل نو ستاد اقامه نماز کشور پرداخته است.

 

حجت‌الاسلام محمدیان در بخشی از این گفت‌وگو با بیان اینکه در شرایط کنونی، یکی از کارکرد‌های بسیار مهم مسجد تراز اسلامی، آگاه‌سازی مردم نسبت به ظلم و فساد رژیم صهیونیستی است، گفت: مسجدی تراز اسلامی است که فعالیت‌های اجتماعی را درصدر برنامه‌های خود قرار داده و بتواند ضمن رفع نیاز‌ها و دغدغه‌مندی‌های مردم، زمینه را برای جذب بیشتر افراد به مسجد فراهم کند.  

 

متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

کودکی‌های گمشده در هزارتوی تکنولوژی

 

نفوذ تکنولوژی و استفاده بی‌حد و مرز از ابزار‌های آن نه تنها زندگی والدین و بزرگتر‌ها را تحت تأثیر قرار داده، بلکه زندگی کودکان را نیز دچار اختلال کرده است، کودکانی که تا پیش از این، صدا و هیاهویشان را از کوچه‌ها و پارک‌ها می‌شنیدید، این روز‌ها آنها را در گیم‌نت‌ها و دست به موبایل و تبلت می‌بینید. نفوذ این ابزار‌ها تا حدی است که بازی‌های موبایلی به کودک زیر دو سال نیز رسیده است، در حالی که کودک در این سن به هیچ وجه نباید به صفحه نمایشگر نگاه کند، چراکه دچار آسیب‌های مغزی می‌شود. همچنین خلق رویا‌ها و تخیل آنها که به واسطه بازی‌های فیزیکی و اجتماعی رخ می‌دهد، به تعویق می‌افتد، آنها در سنین بالاتر در برخورد با همسالان خود دچار مشکل می‌شوند، چون فرصت ارتباط و تعامل با آنها را نداشته‌اند و کودکی خود را کشف نکرده‌اند.

 

هفته ملی کودک، گروه اجتماعی ایکنا را بر آن داشت تا در این زمینه با شیما قبا، روانشناس کودک و روان‌درمانگر گفت‌وگو کند و درباره آثار کودکی کردن و یا محرومیت از این دوره مهم جویا شود.  

 

برخط جامعه

 

شیما قبا در این زمینه معتقد است: استفاده کمتر از رسانه‌های اجتماعی و بازی کمتر با موبایل و تبلت به این معناست که بچه‌ها می‌توانند زمان بیشتری را صرف تعامل با دوستان، خانواده، بیرون رفتن، ورزش کردن یا کتاب خواندن کنند. امروزه متاسفانه تعداد زیادی از کودکان به جای بازی با همسالانشان، با بازی‌های موبایلی وقت خودشان را پر می‌کنند، در حالی که بازی‌های حقیقی برای رشد سالم کودک ضروری هستند. این نوع بازی‌ها که در کودکان زیادی محدود شده است، باعث می‌شود کودک تجارب و احساسات خودش را بهتر مدیریت کند و حتی موقعیت‌هایی که برایش آزاردهنده بوده را برون‌ریزی کند. در واقع کودکی کردن همین تجربه‌های زیسته زندگی است که در شادی و بازی با همسالان به وجود می‌آید تا شخصیت کودک درونش را رقم بزند و والدین خواسته یا ناخواسته فرزندان خود را از این امر مهم محروم می‌کنند.  

 

متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

بار گران مراکز پیش‌دبستانی و جای خالی مراکز حمایتی

 

خبرگزاری ایکنا همزمان با هفته کودک گفت‌وگو‌هایی را با فعالان حوزه کودک و نوجوان انجام داده است. یکی از این فعالان، فرخنده مفیدی، استاد پیشکسوت تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی است که تلاش‌های بسیاری را در حوزه آموزش‌های پیش از دبستان داشته است. مفیدی مؤلف و مترجم کتاب‌های متعددی در زمینه تعلیم و تربیت است که می‌توان به «شیوه‌های فرزند پروری»، «برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان»، «آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان» اشاره کرد.

 

وی معتقد است: وقتی کودکان به چهار سالگی‌ می‌رسند باید بتوانیم برنامه‌ریزی‌های اصولی‌تری برای آنها داشته باشیم و نباید زمان را از دست دهیم. نقطه کلیدی در این سال‌ها زمان است که چگونه این زمان را بگذرانیم و آن را از دست ندهیم و با چه کیفیتی پیش برویم. این مؤلفه‌ها بسیار اثرگذار هستند. از نظر عصب‌شناختی و روان‌شناختی تحقیقات فراوانی انجام شده است که یافته‌های آنها نیز به اثبات رسیده است و توانسته اثرگذاری این مؤلفه‌ها را نشان دهد؛ مثلاً کودکانی که در خانواده یا محیطی زیست می‌کنند که از غنای کافی برخوردار نباشد، نتوانند استعداد‌های خود را بروز دهند یا فرصت پیدا کنند که در معرض خوبی‌ها قرار بگیرند و رشد جسمی، عاطفی و ارتباطی آنها تأمین نشود، در حالتی از رکود قرار می‌گیرند که می‌تواند آینده آنها را خدشه‌دار کند. بر این باوریم که هرچه مراکز پیش‌دبستانی به همراه خانواده و نه جداگانه، تلاش کنند تا محیطی سرشار از محبت، یادگیری و توانمندی ایجاد کنند، قطعاً در آینده انسان‌های پربارتر، خلاق‌تر و خوش‌فکرتر خواهیم داشت.

 

برخط جامعه

 

مفیدی در بخش دوم مصاحبه با تیتر «کودکان در دنیای بازی‌ها؛ از رشد همه‌جانبه تا افزایش محرک‌ها» نیز گفت: از طریق بازی می‌توانیم کودکان را بشناسیم و به رشد جسمی، اجتماعی و آموزشی آنها کمک کنیم، اما لزوماً افزایش محرک‌ها سبب شادی کودکان نمی‌شود، چه‌بسا تنوع ابزار‌های سرگرمی برای کودکان باعث ایجاد نوعی آشفتگی فکری و عدم تمرکز شود.

 

بخش سوم این گفت‌وگو با تیتر «اندیشیدن؛ نقطه ثقل تربیت دینی» منتشر شده است. وی در این گفت‌وگو تصریح کرد: اندیشیدن نکته مهمی است و در جریان تربیت دینی باید راه را برای اندیشیدن باز کرد، کلام قرآن را نباید برای کودکان پیچیده و سنگین کرد تا به قرآن و مفاهیم دینی سخت نگاه کنند. تفکر دینی و باور‌های مذهبی را در قالب بازی، قصه، کتابخوانی و نقش‌آفرینی به کلام ساده برای کودکان شکل دهیم.

 

متن کامل بخش اول گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

تهیه دفترچه خاطرات مثبت

 

تاب‌آوری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان و نوجوانان باید آن را آموزش ببینند تا در زندگی روز‌مره از این مهارت استفاده کنند. «عزت نفس» نیز یکی از سرفصل‌های مهم در تاب‌آوری است که ابتدا باید آن را بشناسیم و سپس با عواملی که سبب کاهش و افزایش عزت نفس است، آشنا شویم تا مهارت تاب‌آوری را در خود تقویت کنیم.

 

ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خود در ادامه انتشار درس‌گفتار‌های «مهارت تاب‌آوری» به موضوع «عزت نفس در نوجوانی» با تدریس لیلا افضلی، روانشناس حوزه کودک و نوجوان، پرداخته است.  

 

افضلی در یکی از درس‌گفتار‌ها تأکید کرد: یکی از نکاتی که کمک می‌کند تا به سمت اهدافمان پیش برویم و عزت‌نفس خود را ارتقا دهیم این است، که دفترچه‌ای داشته باشیم و درباره اهدافمان بنویسیم.  بسیاری از وقت‌ها نوجوان‌ها می‌گویند که اهدافمان را می‌نویسیم ولی نمی‌دانیم چرا به آنها نمی‌رسیم؟ حواسمان باشد که خیلی وقت‌ها می‌دانیم چه چیزی را می‌خواهیم، اما نمی‌دانیم برای آنچه که می‌خواهیم چه گام‌هایی را باید برداریم، چه سختی‌های را باید متحمل شویم، چه نقشه راهی باید داشته باشیم.

 

 

نواخته شدن زنگ سلامت روان در تهران

 

مراسم زنگ‌ سلامت روان به مناسبت هفته ملی سلامت روان، ۲۱ مهرماه با حضور حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، زهرا شمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران، مسئولان ارشد آموزش و پرورش شهر تهران و متخصصان و مشاوران حوزه سلامت روان در محل هنرستان فنی و حرفه‌ای حافظ تهران برگزار شد.  

 

در ابتدای این مراسم، زهرا شمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران، برگزاری مراسم زنگ سلامت روان را یک اقدام نمادین و نشانگر اهمیت توجه به موضوع سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان در کل کشور از طریق نظام آموزشی کشور دانست.  

 

برخط جامعه

 

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در سخنانی گفت: امروز یکی از سؤالات اصلی ما این است که سلامت روان چیست و چگونه به دست می‌آید؟ باید اذعان کرد که پیش از پاسخ به این سؤال باید بدانیم که روان چیست و سلامت روان چگونه است. انسان دارای دو بعد فرعی و اصلی است. فرع انسان همان جسم او و اصل او روح است.  

 

نظری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران نیز بر حال خوب افراد تأکید کرد و آن را نشانه سلامت روان دانست و گفت: فردی که دچار استرس و اضطراب است، نیازمند کار کردن بر روی روان و ذهن خود است. روح انسان نیز مانند جسم او نیاز به تغذیه دارد. انسان نیازمند قدرت و انرژی مثبتی است که آرامش درونی او را تضمین کند.  

 

ثواب خرید ویلچر را جایگزین گل طبیعی برای اموات کنیم

 

یکی از روش‌های همدردی با خانواده عزادار، هدیه دسته‌گل‌های بزرگ به خانواده متوفی در مراسم ختم است. دسته‌گل‌های بزرگ که با گل‌های طبیعی گران قیمت تزئین شده‌اند و پس از مراسم عملاً کارایی ندارند و به سرعت پژمرده شده و باید به دور انداخته شوند.  جمعی از خیرین کشورمان ایده ارزشمندی برای جلوگیری از این اسراف و البته جایگزین کردن آن با خیری ماندگار برای متوفی ارائه کرده‌اند. این خیرین البته خودشان ابتدا همین کار خیر را در یادبود خیر بزرگ کشورمان مرحوم هاشم سلیمی آشتیانی انجام داده و در یاد بود آن مرحوم تعداد زیادی ویلچر را به گروه هدف بهزیستی هدیه کردند.  

 

محمدرضا کارگری، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور با اشاره به اینکه در تلاش هستند خرید ویلچر برای یادبود افراد متوفی را جایگزین خرید گل طبیعی کنند، گفت: افتخار داریم که در کشور مدرسه‌سازی را فرهنگ‌سازی کرده‌ایم و بعد به سراغ امور خیر در حوزه سلامت، مسکن و معلولان رفته‌ایم.  مدرسه‌سازی را به فرهنگ تبدیل کردیم و این افتخار را داریم که بگوییم خیرین مدرسه‌ساز امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی تعهد کرده‌اند که هشت هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.  

 

برخط جامعه

 

وی ادامه داد: شب عاشورا به این فکر کردیم که به جای گل‌های طبیعی که به مجالس ترحیم برده می‌شود و برای خانواده عزادار تبدیل به دردسر می‌شود می‌توان ویلچر خرید تا خیراتی حقیقی برای متوفی باشد.

 

متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در بهشت امام رضا(ع)

 

مؤسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) فعالیت خود را در سال ۱۳۷۹ با کمک به نیازمندان و محرومان منطقه ۱۸ تهران به صورت داوطلبانه با نام مؤسسه خیریه امام جواد(ع) آغاز و در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را با محوریت کودکان بی‌سرپرست تکمیل کرد. این مؤسسه قصد دارد با تکیه بر ارزش‌های دینی، اخلاقی و با رعایت اصل کرامت نفس کودکان تحت پوشش به نهادی مؤثر، مرجع، فعال، شناخته شده و مورد اعتماد و مقبولیت خیران و مردم کشور تبدیل شود. این مؤسسه قصد دارد تا به یکی از سه مرکز برتر نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و معلولان براساس رعایت اصول تربیتی، اخلاقی و مذهبی در خاورمیانه تبدیل شود.

 

یوسف اصلانی، مدیرعامل مؤسسه بهشت امام رضا (ع) که تجربه موفقی در حمایت از کودکان و ایتام دارای معلولیت و سالخوردگان به عنوان دو قشر آسیب‌پذیر جامعه دارد، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:  ۸۰ درصد کارکنان مؤسسه بهشت از بین معلولان و زنان سرپرست خانوار هستند که سال‌هاست با این مجموعه همکاری می‌کنند و توانمند شده و زندگیشان نیز رونق گرفته است که بنده به این موضوع افتخار می‌کنم. آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی و دیگر آموزش‌های لازم زندگی و نحوه معاشرت در اجتماع و ادامه تحصیل نیز از دیگر برنامه‌هایی است که مهم و مورد توجه مؤسسه بهشت است. راه‌اندازی مرکز داندانپزشکی ویژه کودکان بی‌سرپرست و معلول، اتاق عمل جراحی‌های سرپایی با پزشک متخصص که با حدود سه میلیارد تومان حدود پنج سال پیش راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، از دیگر خدماتی است که در مؤسسه بهشت امام رضا(ع) ارائه می‌شود.  

 

متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

سوگواره ملت امام حسین (ع) تمدید شد

 

نشست خبری سومین سوگواره ملت امام حسین(ع) یکشنبه ۲۲ مهرماه در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.  سعید پورابوالقاسم، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و رئیس شورای سیاستگذاری سومین سوگواره ملت امام حسین(ع)؛ فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و دبیرکل سوگواره و میثم قدس‌پور، دبیر اجرایی این سوگواره به تشریح برنامه‌ها پرداختند.

 

 پورابوالقاسم در این نشست با تأکید بر اینکه تمام دغدغه ما این است که سوگواره ملت امام حسین (ع) را ویژه و جامع در فضای مجازی شکل دهیم، گفت: چند دلیل وجود داشت که بخواهیم این حوزه را خوب پوشش دهیم؛ اول مسئله شبکه‌سازی ملی و بین‌المللی آن بود. این سوگواره به صورت ملی خوب کار می‌کرد و همگرایی صورت گرفته موجب شد بتوانیم در بخش بین‌الملل هم خوب فعالیت کنیم. بخش دوم فرهنگ سازی و توانمندسازی فعالان این حوزه است تا با ارتقای فعالان این حوزه آثار فاخرتری تولید شود.

 

برخط جامعه

 

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز ادامه داد: محتوایی که مردم با هشتک ملت امام حسین و کربلا طریق الاقصی در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند را نیز به مسابقه می‌گذاریم. در بخش تخصصی نیز آثار در قالب عکس، فیلم، داستان، گرافیک و … قابل دریافت است و همه هنرمندان کشور می‌توانند در این سوگواره شرکت کند. همچنی مهلت ارسال آثار به این سوگواره تا پایان آذرماه ۱۴۰۳ تمدید شده و در سامانه سوگواره به نشانی https://soogvareh.com/ جزئیات هر بخش و نحوه ارسال آثار آمده است.

 

چگونه می‌توان از نابینایی جلوگیری کرد

 

۲۴ مهرماه روز جهانی عصای سفید است؛ روزی برای حمایت و آگاهی‌بخشی درباره حقوق افراد نابینا و کم‌بینا و گسترش شناخت عمومی از مشکلات و توانایی‌های این افراد. عصای سفید نمادی از استقلال و توانمندی افراد نابیناست و این روز به عنوان فرصتی برای تأکید بر اهمیت توجه به نیاز‌های آنان و افزایش آگاهی عمومی در نظر گرفته می‌شود.

 

با هدف گرامیداشت این روز و عمل به وظیفه آگاهی‌بخشی و ارتقای اطلاعات عموم مردم در خصوص روشندلان عزیز کشورمان با امیر سرمدی، عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران و مدیرمسئول ماهنامه نسل مانا (نشریه تخصصی حوزه نابینایان) گفت‌وگو کردیم.

 

برخط جامعه

 

سرمدی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد فردی نابینا به دنیا بیاید یا در طول زندگی خود به دلایل مختلف نابینا شود؟ گفت: برای بروز معلولیت احتمالات مختلفی را می‌توان متصور بود و نمی‌توان درصد مشخصی مبنی بر احتمال بروز آسیب بینایی چه در اثر سوانح، چه در اثر ازدواج‌های فامیلی و چه در اثر بیماری‌هایی که بروز می‌کند اعلام کرد.

 

این فعال حوزه معلولان اجرای طرح بینایی‌سنجی کودکان زیر شش سال توسط بهزیستی را از طرح‌های بسیار مناسب برای پیشگیری از آسیب‌های جدی‌تر به بینایی دانست و گفت: جدی گرفتن غربالگری ژنتیک به خصوص در زوج‌هایی که ازدواج فامیلی دارند از راهکار‌هایی است که می‌تواند مانع از تولد کودک نابینا شود.

 

ادامه گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

عادات غذایی کودکان را اصلاح کنیم

 

غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه امروز روز جهانی غذا است، در خصوص این مناسبت گفت: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز ۱۶ اکتبر را به عنوان روز جهانی غذا اعلام کرد تا توجه جهان را به مسائل مرتبط با نظام غذا و تغذیه جلب کند. شعار امسال «حق غذا برای داشتن زندگی بهتر و آینده بهتر» است که به اهمیت دسترسی به غذا به عنوان یک حق اساسی برای انسان‌ها تاکید می‌کند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در این بین به تأمین غذای کافی برای زنان و به ویژه دختران باید توجه بیشتری شود، چرا که دختران امروز مادران آینده هستند و نقش مهمی در سلامت خانواده دارند.

 

برخط جامعه

 

وی افزود: با توجه به شکل‌گیری عادات و الگو‌های غذایی در دوران کودکی، یکی از بهترین راهکارها، توجه ویژه به اصلاح عادات غلط در این دوران است؛ بنابراین والدین و معلمان مدارس نقش مهمی در اجرایی شدن این راهکار با اجرای برنامه‌های ورزشی و برگزاری جشنواره‌های غذای سالم دارند. افزایش تنوع رژیم غذایی با رویکرد انتخاب‌های غذایی سالم و کم‌چرب یکی از راهکار‌های کنترل و پیشگیری از چاقی به ویژه برای کودکان است؛ برای مثال ترکیب غلات و حبوبات می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت‌ها در یک وعده غذایی باشد، زیرا با ترکیب این دو گروه غذایی اسید‌های آمینه ضروری بدن تأمین و از طرفی چربی اشباع کمتری دریافت می‌شود.

 

متن گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

سهم ناچیز ایران از بازار حلال

 

حسین رستگار، رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با بیان اینکه گردش مالی جهانی برند حلال به شش هزار میلیارد دلار می‌رسد، گفت: سهم ایران از این بازار تنها دو درصد است که در مقایسه با پتانسیل‌های کشور بسیار ناچیز است. کشور‌های پیشرو مانند مالزی و امارات از این فرصت اقتصادی به خوبی بهره برده‌اند و ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.

 

رستگار به موانع موجود در مسیر توسعه صادرات محصولات حلال ایران اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این عقب‌ماندگی، نبود زیرساخت‌های کارآمد و فرایند‌های پیچیده صدور گواهی‌نامه‌های حلال است. بازاریابی ضعیف و عدم معرفی محصولات ایرانی در سطح بین‌المللی نیز از دیگر عوامل موثر بر این موضوع است.

 

آغاز پویش «توانمندسازی نسل آینده برای آینده‌ای تاب‌آور»

همزمان با روز جهانی کاهش خطر بلایا، به‌منظور جلب توجه جامعه به ضرورت و اهمیت موضوع تاب‌آوری در مقابل حوادث و بلایا، و با هدف افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان در زمینه کاهش خطر بلایا و تربیت نسلی تاب‌آور برای آینده ایران، از ۲۱ تا ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ پویش ملی ـ مجازی «توانمندسازی نسل آینده برای آینده‌ای تاب‌آور» با مشارکت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیریت خطر این واحد جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

 

برخط جامعه

 

حمید حمزه‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این پویش به همت جمعی از متخصصان و دانشجویان حوزه سلامت در بلایا و فوریت‌ها، فعالان فرهنگی ـ اجتماعی، کودکان و نوجوانان علاقه‌مند برنامه‌ریزی شده، با برگزاری برنامه‌های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان، مسابقات علمی ـ فرهنگی مرتبط با موضوع ویژه گروه سنی هدف پویش، وبینار‌های تخصصی در حوزه تاب‌آوری، افتتاح رسمی دپارتمان آموزشی HSSE و مدیریت خطر در معاونت آموزشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، همراه است.

 

معرفی ابزار‌های هوش مصنوعی در پژوهش 

 

کارگاه «معرفی ابزار‌های هوش مصنوعی در پژوهش» به همت مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و به دنبال برگزاری موفق این کارگاه در تیرماه برگزار می‌شود. این کارگاه تلاش دارد با تمرکز بر ابزار‌های کاربردی هوش مصنوعی، شرکت‌کنندگان را در استفاده مؤثر از این فناوری‌ها برای بهبود فرایند تحقیقاتی‌شان همراهی کند.

 

کارگاه «معرفی ابزار‌های هوش مصنوعی در پژوهش» در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ آذرماه به مدت هشت ساعت برگزار خواهد شد و فرصتی بی‌نظیر برای پژوهشگران، دانشجویان و اساتید فراهم می‌کند تا با ابزار‌های نوین و کاربردی هوش مصنوعی آشنا شوند.

 

برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید.

نهادها پاسخگوی کم‌کاری در رابطه با ورزش همگانی نیستند

 

هر ساله روز تربیت بدنی و ورزش در بیست و ششم مهر گرامی داشته می‌شود و از این تاریخ تا دوم آبان به عنوان هفته تربیت بدنی انتخاب شده است. روز تربیت بدنی و ورزش جشنی است برای اهمیت تربیت بدنی و آموزش سلامت که هر ساله در کشور و به‌ویژه در مدارس برگزار می‌شود. علت انتخاب هفته‌ای با این عنوان، تمرکز بر فواید ورزش در زندگی فرد و اجتماعی و آشنایی اقشار مختلف با اهمیت فعالیت بدنی در زندگی است.

 

 احمد محمودی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا به  اهمیت ورزش و میزان تأثیرگذاری آن در حوزه سلامت جامعه پرداخته است. وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در حکمرانی ورزش همگانی کشور گفت: در حوزه ورزش همگانی بسیاری از نهاد‌ها در مقام پاسخگویی برنیامده و اعلام می‌کنند که این موضوع وظیفه ما نیست و کم‌کاری در این رابطه را به گردن دیگر نهاد‌ها می‌اندازند.  

 

برخط جامعه

 

 وی افزود: زنگ خطر در زمینه فقدان ورزش در میان خانواده‌ها و به خطر افتادن سلامتی مردم برای کشور ما به صدا درآمده است. امروز اگر به مدارس کشور بنگریم، مشاهده می‌کنیم که متأسفانه بحث چاقی، بی‌تحرکی، بیماری‌های فشار خون، دیابت و … در میان دانش‌آموزان رواج یافته و تمام این بیماری‌ها ناشی از پیامد‌های جدی نگرفتن، فرهنگ‌سازی نکردن و نهادینه نکردن ورزش در بین آحاد جامعه است که متأسفانه امروز گریبان‌گیر جامعه شده است. باید بدانیم که ورزش علاوه بر تأثیرگذاری در میزان سلامتی افراد، فواید دیگری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاست و دیپلماسی فعال دارد. توسعه امر ورزش چه در داخل کشور و چه در خارج از آن باعث ایجاد توسعه فرهنگی و سلامتی جوامع می‌شود.  

 

متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

سمپوزیوم خودمراقبتی از منظر فرهنگ برگزار شد

 

سمپوزیوم خودمراقبتی از منظر فرهنگ همزمان با روز خودمراقبتی مصادف با ۲۴ مهرماه توسط کارگروه کشوری فرهنگ سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

 

در این سمپوزیوم، فرشید رضایی در خصوص خودمراقبتی و کارگروه فرهنگ سلامت؛ حجت‌الاسلام حسین مردان‌پور با موضوع نگاه فرهنگ اسلامی به خودمراقبتی؛ مجید صفاری‌نیا با موضوع فرهنگ خودمراقبتی از منظر رفتارشناسی؛ عباس قنبری باغستان با موضوع پژوهش‌های فرهنگ سلامت و خودمراقبتی؛ مسعود سفلایی با موضوع فرهنگ خودمراقبتی از منظر فیلم و سینما؛ علیرضا آتشک با موضوع خودمراقبتی و مشارکت‌های مردمی و علی نصیری با موضوع خودمراقبتی و مدیریت بحران شهری به سخنرانی کردند.

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا