دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني

هم افزایی فعالین حوزه روایت زنان در موضوع مقاومت



هم افزایی فعالین حوزه روایت زنان در موضوع مقاومت

ارتباط فردا:به گزارش خبرنگر مهر، نشست هم افزایی فعالین حوزه روایت زنان در موضوع مقاومت امروز پنجشنبه ۲۶ مهر با حضور سارا طالبی مدیرکل اداره بانوان سازمان تبلیغات و فعالین حوزه روایت زنان در تهران برگزار شد.

طالبی با اشاره به مهمترین برنامه مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در ابتدای ورودم به سازمان با جمع بندی‌ای که با حجت الاسلام قمی داشتیم به این نتیجه رسیدیم برای ارتقای هویت زن بر مقوله گفتمان سازی متمرکز شویم و برای ارائه الگوی سوم زن به چند راهبرد جزئی‌تر رسیدیم که یکی از اینها تبیینی بود. یکی دیگر از رویکردهای جدی برای ارتقای مخاطب به لحاظ کمی و کیفی بحث فناوری روایت بود که علیرغم حرکت‌های جسته و گریخته نیازمند جریان‌های کلان همه جانبه در سراسر کشور هستیم و در این راهبرد فضایی را رقم زدیم که در موضوع روایت کارهایی انجام شود.

وی افزود: یک سری هسته روایت را در استان‌ها ایجاد کردیم و با مجموعه حوزه هنری و دفاتر جبهه انقلاب فرهنگی برنامه ریزی برای پیشبرد آن را پی گرفتیم. آثار و جریاناتی که به روایت زنان می‌پردازند را پررنگ کردیم و تلاش داشتیم حرکت هم افزایی ایجاد شود.

طالبی تصریح کرد: در خصوص استان‌ها ظرفیت‌ها متنوع وجود داشت و تعدادی از استان‌ها مثل خراسان رضوی در موضوع جنگ روایت‌ها کارهای خوبی تولید کرد. موضوع اصلی در جنگ روایت‌ها بحث زنان و پرداخت دقیق به موضوع زن اولویت است و مأموریت کلان مرکز را گفتمان سازی الگوی سوم قرار دادیم تا این الگو را از فضای تصنعی و شعاری خارج کنیم.

همه روایت‌ها مطلوب و حرکت آفرین نیست / ‏روایت‬ خوب نقش مخاطب را به او نشان می‌دهد

زهرا ابوالحسنی هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری نیز در صحبت‌هایی با اشاره به دلیل و ضرورت روایت زن بیان کرد: مسئله اول ما در نظام جمهوری اسلامی مسئله انقلاب اسلامی و ساختن الگو از آن بوده که امروز هم پررنگ‌تر و ضروری‌تر شده است. سوال پیش می‌آید برای این کار چه باید بکنیم، عنصر اراده ملی مسئله‌ای است که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کرده است.

وی افزود: در جریان اراده عمومی همواره بانوان پیشران هستند. منظور از روایت در اینجا منظور فناوری اجتماعی کلیدی و راهبردی برای ایجاد حرکت عمومی است. شاید خیلی از فناوری‌های دیگر وجود دارد اما آن را کارآمد نمی‌دانیم و اما هر روایتی هم مطلوب نیست و حرکت آفرین نخواهد شد. روایت باید صحنه امروز را در نسبت با هویت تاریخی قرار دهد و از طرفی به شکلی باشد که آینده را در نسبت و امتداد امروز نشان تصویر کند. روایت‌هایی که حتماً یک ریشه‌ها و پشتوانه‌هایی در تاریخ دارد و تلاش می‌کند نشان دهد مخاطب مأموریت اختصاصی‌ای داری و جای او برای نقش آفرینی در این صحنه خالیست، به او نشان می‌دهد تو هم می‌توانی حاضر شوی و نقش ایفا کنی.

ابوالحسنی اضافه کرد: برای این اتفاق باید در قالب یک زیست بوم، نظام تقسیم کاری را ایجاد کرده و حرکت منسجمی را دنبال کنیم. ما نیاز داریم راوی را تربیت و توانمند کنیم، جاهایی نیاز داریم کار هم افزایی انجام شود یا کارکردهای دیگری را می‌توان ذکر کنیم.

باید برای عمیق شدن روایت‌ها فکر و کار کرد

انوشه سادات میرمرعشی روزنامه نگار و پژوهشگر تاریخ در خصوص اهمیت این رویداد گفت: در ۲ عرصه این رویداد مهم است. یکی خود مسئله روایت دارای اهمیت است و بحث دوم روایت زنانه است. بزرگی می‌گفت تا ۱۰۰ هزار پژوهش و مقاله درباره موضوعی نداشته باشیم کتابی نوشته نمی‌شود و تا هزاران کتاب نوشته نشود، رمانی نخواهیم داشت و اگر رمانی نوشته نشود فیلمنامه خوبی تولید نمی‌شود، لذا روایت تأثیرگذار و حافظه جمعی باید این سیر را طی کند.

وی بیان کرد: مسئله ارتقای کیفیت روایات موضوع مهم دیگری است. ما در موضوع فلسطین و مقاومت که در این روزها پررنگ شده و یا مدتی پیش که تولیدات اربعینی زیاد داشتیم می‌بینیم که یادداشت نویسی ها سطحی هستند و حتی داستانک ها کشش ندارند. پر کردن دست کسانی که در حال تولید روایت هستند مهم است. باید بحث بشود که چطور باید روایت‌ها عمیق شده و از حالت سطحی دربیاید. در برخی عرصه‌ها توانستیم به تولیدات قابل قبولی برسیم اما این موضوع گسترده نیست.

در ادامه مراسم نیز تعدادی از فعالین عرصه روایت به بیان تجربیات و نقطه نظرات خود پرداختند.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

منبع مهر

دکمه بازگشت به بالا