سلامت > بهداشت

دندان دروازه سلامتی بدن است/ مراقب پوسیدگی دندان ها باشیم



دندان دروازه سلامتی بدن است/ مراقب پوسیدگی دندان ها باشیم

علی حائری، در گفت‌گو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه پوسیدگی دندان‌های مردم ما از شیوع بسیار بالایی برخوردار است و اکثریت جامعه تا زمانی که درد دندان آنها را اذیت نکند، نزد دندانپزشک نمی‌روند.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ چکاب دندان‌ها قبل از رسیدن به مرحله خرابی و پوسیدگی برسد، تصریح کرد: نکته‌ای که باید متوجه باشیم، این است که پوسیدگی دندان الزاماً با درد همراه نیست و از همین رو، متوجه از بین رفتن دندان‌های خود نمی‌شویم.

این متخصص درمان ریشه، بر انجام حداقل چکاب سالیانه با مراجعه به دندانپزشک اشاره کرد و گفت: با معاینه ساده دندان‌ها و گرفتن یک رادیوگرافی در مطب یا کلینیک دندانپزشکی، می‌توان از وضعیت دندان‌های خودمان قبل از اینکه دچار خرابی شوند، مطلع و آگاه شد.

حائری با عنوان این مطلب که بافت عصبی باعث زنده نگه داشتن دندان‌ها می‌شود، افزود: وقتی پوسیدگی به عمق می‌رسد، عصب دندان یا همان بافت پالپ باید درمان شود؛ در حالی که مردم در مرحله‌ای سراغ دندانپزشک می‌روند که دندان به قول معروف آبسه و دچار عفونت شده است.

وی، هدف متخصصین درمان ریشه را از بین بردن التهاب بافت پالپی دندان دانست و گفت: اگر بافت پالپی به مرحله‌ای رسیده که عامل عفونت دندان شده باشد، باید خارج شود.

حائری تاکید کرد: اگر این اقدام متخصصین درمان ریشه، به موقع و با کیفیت انجام شود، می‌تواند جلوی کشیدن دندان را بگیرد.

وی بر اهمیت حفظ دندان‌های طبیعی تاکید و تصریح کرد: نمره دندان طبیعی در دهان، ۲۰ است و حداکثر نمره‌ای که می‌توان به ایمپلنت داد، ۱۵ است. زیرا، ایمپلنت هم مصائب خودش را دارد و اینگونه نیست که با گذاشتن ایمپلنت، همه مشکلات فرد حل می‌شود.

حائری ادامه داد: همه تلاش متخصصین درمان ریشه، حفظ دندان‌ها و جلوگیری از کشیدن دندان است.

وی با اشاره به برخی اقدامات درمانی بی کیفیت در حوزه دندانپزشکی، گفت: در حال حاضر میزان موفقیت درمان ریشه در کشور زیر ۵۰ درصد است که ناشی از کارهای بی کیفیت است. لذا، ما تلاش می‌کنیم با آگاه سازی مردم و بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه، از بی دندانی و خرابی دندان‌ها جلوگیری کنیم. زیرا، معتقدیم که دندان، دروازه سلامتی بدن است و اگر دندان‌ها، خراب و پوسیده شود، دچار بیماری‌هایی می‌شویم که باعث تهدید سلامت ما و افزایش هزینه‌های درمان می‌شود.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا