اخبار دانش > فناوری‌

هوش مصنوعی در کنار رئیس‌جمهور ایران !



به گزارش همشهری آنلاین: با این حال، استفاده از این فناوری نوین به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهور هنوز به یک روال در کل دنیا تبدیل نشده است. این در حالی است که روز گذشته حسین افشین، معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از توسعه دستیار هوش مصنوعی برای شخص رئیس‌جمهور و اعضای کابینه خبر داد.

هوش مصنوعی برای کابینه

افشین روز گذشته در نخستین نشست خبری که محل معاونت علمی ریاست‌جمهوری ترتیب داده بود، خبر از طراحی دستیار هوشمند برای وزرا، معاونان و شخص رئیس‌جمهوری داد؛ اتفاقی که در دنیای سیاست هنوز نادر است. او با اشاره به جزئیات این طرح کم‌نظیر گفت: «این پروژه آغاز شده و تا ۶‌ماه آینده آماده می‌شود. البته دستیار هوش مصنوعی مختص به رئیس‌جمهور نیست و برای همه وزرا و معاونان رئیس‌جمهور نیز ارائه می‌شود. با کمک این فناوری قرار است داده‌های به‌روز همراه با نظرات کارشناسی به رئیس‌جمهوری ارائه شوند.»

او تأکید کرد که با کلید زدن این کار، هر یک از وزرا در حوزه کاری خود یک دستیار هوشمند دارند. به‌گفته افشین تیم ۷۰ نفره‌ای متشکل از استادان بنام کشور روی این پروژه در حال فعالیت هستند.

چه عملکردی خواهد داشت؟

درحالی‌که هنوز از هوش مصنوعی به‌عنوان دستیار مستقیم رئیس‌جمهور استفاده نشده است، بحث‌ها و ابتکاراتی در این زمینه در حال بررسی هستند:

توسعه سیاست‌ها

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را تحلیل کرده و بینش‌هایی ارائه دهند که تصمیم‌گیری‌های سیاسی را اطلاع‌رسانی می‌کنند. این امر می‌تواند به رهبران در تدوین استراتژی‌های مبتنی بر شواهد کمک کند.

کارایی اداری:

هوش مصنوعی می‌تواند وظایف روتین در عملیات دولتی را خودکار کند، بهره‌وری را افزایش دهد و به مسئولان انسانی اجازه دهد روی مسئولیت‌های پیچیده‌تر تمرکز کنند.

ملاحظات اخلاقی و امنیتی

استفاده از این فناوری نوین در نقش‌های سطح بالایی که برای یک کشور تصمیم‌گیری می‌کنند نگرانی‌هایی درباره پاسخگویی، شفافیت و امنیت به همراه دارد. اطمینان از عملکرد بی‌طرفانه سیستم‌های هوش مصنوعی و حفاظت از آنها در برابر تهدیدات سایبری ضروری است.

بیشتر بخوانید:

  • این قطار به اندازه هواپیما سرعت دارد

هوش مصنوعی در کمپین‌های سیاسی

در دنیا هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در فرایندهای سیاسی در سراسر جهان ادغام شده و می‌شود و وظایف مختلفی مانند مدیریت کمپین‌ها و تعامل با رأی‌دهندگان را بر عهده می‌گیرد. از آن برای تحلیل داده‌های رأی‌دهندگان، ایجاد پیام‌های هدفمند و حتی تولید محتوای تبلیغات سیاسی استفاده شده است؛

به‌عنوان مثال در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۴، ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد ویدئوهای دیپ‌فیک و پیام‌های شخصی‌سازی‌شده به‌کار گرفته شدند تا بر درک رأی‌دهندگان تأثیر بگذارند.



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا