دسته‌بندی نشده

۳ شعبه دادگاه صلح در حوزه‌های قضایی اسفراین و رازوجرگلان استان خراسان شمالی راه‌اندازی شدند


۳ شعبه دادگاه صلح در حوزه‌های قضایی اسفراین و رازوجرگلان استان خراسان شمالی راه‌اندازی شدند

معاون قضایی، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان خراسان شمالی از افتتاح و راه اندازی دو شعبه دادگاه صلح در حوزه قضایی شهرستان اسفراین و اولین دادگاه صلح حوزه قضایی شهرستان رازوجرگلان خبر داد.

خبرگزاری میزان – میرعلم سیدی، در مراسم افتتاح ۲ شعبه دادگاه‌های صلح در حوزه قضایی اسفراین، از اطاله دادرسی و افزایش میزان وارده پرونده‌ها به دستگاه قضایی بعنوان دو چالش اساسی یاد و اظهار کرد:ریشه بسیاری از مشکلاتی که دستگاه قضایی به نحوی از انحا با آن‌ها مواجه است ماهیت برون سازمانی دارد لذا به همین اعتبار سازوکار‌ها و ابزار‌های بازدارنده و پیشگیرانه نیز عمدتا از شمول و محدوده اختیارات قوه قضاییه خارج است.

وی تصریح کرد: با لحاظ موانع پیش رو و کمبودها، نقایص و ایرادات موجود هر گونه حصول موفقیت دستگاه قضایی به ویژه در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم همکاری دیگر ارکان حاکمیت را در عرصه‌های تقنینی و اجرایی می‌طلبد.

سیدی با اشاره به فلسفه شکل گیری شورا‌های حل اختلاف مبتنی بر آموزه‌های دین مبین اسلام و با الهام از تعالیم انسان ساز قرآنی خاطرنشان کرد:با توجه به مبانی مورد انتظار از ایجاد و راه اندازی شورا‌های حل اختلاف علی الخصوص در راستای انجام و تداوم مذاکرات اصلاحی به منظور رفع اختلافات و خصومت‌ها و امکان حصول سازش و مصالحه فی مابین طرفین، تشکیل دادگاه‌های صلح نافی قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در شورا‌های حل اختلاف وجود دارد و یا به منزله حذف این نهاد ارزشمند نیست.

وی افزود:در سازوکار جدیدی که دادگاه‌های صلح منطبق با ضوابط قانونی شکل می‌گیرند درواقع فرصت بیشتری جهت فراهم شدن زمینه‌های مصالحه در اختیار اعضا شورا‌های حل اختلاف قرار می‌گیرد تا فارغ از روند دادرسی و فرایند رسیدگی‌های قضایی بتوانند در کنار دادگاه‌های صلح بیشتر و بهتر از گذشته در مسیر گسترش و نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش تلاش کنند.

سیدی سرعت و سهولت انجام کار و رفع اطاله دادرسی را از جمله قابلیت ها، ظرفیت‌ها و البته امتیازات و محسنات دادگاه‌های صلح برشمرد و در ادامه بخشی از صلاحیت‌های این دادگاه‌ها را تبیین کرد.

وی بیان کرد:احقاق حق و اجرای عدالت صرفا با صدور آراء و احکام قضایی میسور نیست. بلکه آنچه در این بحبوحه بیشتر در کانون توجه مراجعین و مردم قرار دارد سازوکار رسیدگی‌های قضایی با سرعت، سهولت و دقت قابل قبول می‌باشد که در همه احوال می‌تواند رافع بسیاری از مشکلاتی باشد که مورد انتظار شهروندان بوده و هست و بهبود شاخص‌های عملکردی در این عرصه باعث جلب اعتماد عمومی خواهد شد.

لازم به ذکر است در حوزه قضایی اسفراین تعداد ۴ شعبه دادگاه صلح پیش بینی شده که در مراسم امروز دو شعبه با معرفی ماشاء الله خیرآبادی، بعنوان دادرس علی البدل شعبه اول و علی یزدی بعنوان رئیس شعبه سوم این دادگاه‌ها راه اندازی شد.

افتتاح و راه اندازی اولین دادگاه صلح دادگستری رازوجرگلان

عبدالحسن نوری، در مراسم افتتاح این دادگاه صلح اظهار کرد:با این اقدام من بعد تمام پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شد به این دادگاه‌ها ارجاع و شورای حل اختلاف نیز در کنار دادگاه‌های صلح کماکان به انجام مذاکرات اصلاحی و صلح و سازش می‌پردازند.

گفتنی است در پایان مراسم امروز، احسان حبیبی مقدم، بعنوان رئیس شعبه اول دادگاه صلح شهرستان رازوجرگلان معرفی و رسما آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا