دسته‌بندی نشده

از نقش هوش مصنوعی در جشنواره فیلم کوتاه تهران تا بررسی خشونت در سریال های نمایش خانگی/ نولان با دیمون می آید



از نقش هوش مصنوعی در جشنواره فیلم کوتاه تهران تا بررسی خشونت در سریال های نمایش خانگی/ نولان با دیمون می آید

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ هفته‌ای که گذشت هفته جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بود. در کنار آن اضافه شدن بخش هوش مصنوعی در جشنواره فیلم کوتاه تهران مورد بارزیابی قرار گرفت و البته ماجرای خشونت در سریال‌های نمایش خانگی نیز ار منظر روانشناسان بررسی شد.

در فرهنگ و هنر جهان نیز فیلم بعدی کریستوفر نولان با بازی مت دیمون مشخص شد و نمایش «بارسلونا» با بازی لیلی کالینز و آلوارو مورته آماده اجرا شد.

گام رو به جلوی جشنواره فیلم کوتاه در راه هوش مصنوعی

مدتی است که هوش مصنوعی به عنوان یک پدیده نوظهور در دنیا مطرح شده؛ پدیده‌ای که گرچه با آمدنش با اعتراضاتی از سوی صاحب نظران رو به رو بود، اما توانست در بسیاری از حرفه‌ها روند به سرانجام رساندن را تسریع بخشد.

هوش مصنوعی در هنر، به خصوص سینما و تولید فیلم و انیمیشن می‌تواند به این مهم که فعالیت‌ها سریعتر به سرانجام می‌رسند، جامه‌عمل بپوشاند و در صرفه جویی زمان، کمک‌کننده باشد. گرچه از این نکته نیز نمی‌توان غافل ماند که با روی کار آمدن هوش مصنوعی در صنعتی مانند صنعت سینما، نیروی کارآمد و زبده انسانی به مرور زمان کنار می‌رود و این موضوعی است که بیکاری را در هنرمندان بیشتر می‌کند. ماجرایی که دو سال پیش، جمع کثیری از هنرمندان هالیوود به خصوص نویسندگان را وادار به اعتصاب کرد!

حالا هوش مصنوعی راه خود را در ایران نیز باز کرده است و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در فراخوان چهل و یکمین دوره خود، بندی را منتشر کرده که در آن آمده است: «برای نخستین بار در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای فیلمسازان ایرانی متقاضی شرکت در دو بخش جدید «هوش مصنوعی» و «واقعیت مجازی» این امکان فراهم شده است تا از طریق دو درگاه بین‌المللی پذیرش فیلم Film Freeway و Fest home اقدام به ارسال آثار نمایند و در این دو بخش با فیلمسازانی از سراسر جهان به رقابت بپردازند.»

مرتضوی: خشونت در آثار هنری تبلوری از زخم‌های روانی هنرمند است

این روز‌ها ماجرای به تصویر کشیدن خشونت در فیلم‌ها و سریال‌ها به خصوص سریال‌های شبکه نمایش خانگی به اندازه شده که رده سنی برای آنها در نظر گرفته می‌شود و گا‌ها این خشونت و نمایش تصاویری که حال مخاطب را منقلب می‌کند به اندازه‌ای می‌شود که تماشاگر؛ فیلم و سریال را از نیمه رها کرده و می‌گوید «چرا باید ببینم؟!» همین امر میزان مخاطبین را کاهش می‌دهد و موجب دیده نشدن زحمتی می‌شود که عوامل تولید یک اثر چندین ماه متقبل شده‌اند.

در همین راستا گفتگویی با علیرضا مرتضوی؛ روان درمان و روانشناس داشته ایم تا ابعاد این موضوع را در هنر مورد بررسی قرار دهیم که وی گفت: هنر در تعریف بنیادین خود انتقال یک تجربه احساسی و زیستی از نگاه هنرمند به مخاطب است که با استفاده از ابزار هنر با رویکرد‌های مختلف نقاشی، فیلم، سریال، تئاتر، شعر، ادبیات، رمان، داستان، قصه و … انتقال پیدا می‌کند. آن چیزی که امروز دیده می‌شود و به نظر من هم درست است، خشونت در تولیدات هنری به ویژه سریال‌های نمایش خانگی است. گویی یکسری زخم‌های روانی و تجربه‌های زیستی برداشت شده از زندگی شخصی یا زندگی اجتماعی هنرمند در ماهیت خودش است. یعنی آن چیزی که اتفاق می‌افتد زخم‌های روانی در لایه‌های درونی ناخوادآگاه یک هنرمند شکل گرفته چه در روزمرگی فردی و خانوادگی و چه در زندگی اجتماعی و سطح اجتماعی او که به نوعی آن را برداشت کرده و برای انتقال به مخاطب از آن اثر هنری تولید می‌کند.

معرفی آثار راه یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران 

هیات انتخابی متشکل از ۹ سینماگر مطرح بررسی قریب به ۱۴ هزار اثر متقاضی حضور در بخش بین‌الملل چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران را برعهده داشتند.

بر این اساس کامبیز باقری، محمدحسین تمجیدی، نوا رضوانی، جاوید سبحانی، احمدعلی سجادی صدر، سیامک سلیمانی، نیما عباس‌پور، مهدی کرم‌پور و یاسر خیر فهرست نهایی آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم را تعیین کرده‌اند.

این ترکیب شامل ۵۹ فیلم‌کوتاه داستانی، ۲۱ اثر پویانمایی، ۱۸ فیلم‌کوتاه مستند و ۹ فیلم‌کوتاه تجربی می‌شود.

آثار راه‌یافته به بخش «واقعیت مجازی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

فیلم‌های کوتاه راه یافته به بخش ویژه «واقعیت مجازی» به همراه هیأت انتخاب این آثار در دوره چهل و یکم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

کنان سوباشی، سعید ترخانی، مهدی نیک بین داوران این بخش هستند که آثار «ساعت چنده؟» به کارگردانی مشترک اریک گیسمن، پیرس گوفارت از آلمان، «شبح گربه» به کارگردانی مشترک لی وانگ، یی وانگ از چین، «زیر سایه هیمالیا» به کارگردانی مشترک آیوش ویپول دودهیا و دیوی بهاگیا از هند، «زمان از دست رفته» به کارگردانی کریستین زیپفل از آلمان، «دزد دریایی مادام: اصول اخلاقی» به کارگردانی مشترک مورگان اومر، دن-چی هوانگ از تایوان، «تضاد یا توهم» به کارگردانی ماریوش بورژیشکوفسکی از لهستان، «دوجان» به کارگردانی تیام یابنده از ایران و «بچه قورباغه» به کارگردانی دایان کتسبورو لینت ایالات متحده را برای این بخش انتخاب کردند.

برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک در سه بخش معرفی شدند

برگزیدگان سه بخش جشنواره به شرح زیر هستند:

پروانه زرین منتخب داوران کودک و نوجوان
ریحانه کاوش برای فیلم آقای قاپ قاپی

پروانه زرین بخش غزه
بهترین کارگردانی: امیرحسین کشمیری برای فیلم ۱،۲،۳
بهترین فیلم: رشید المشراقی

پروانه زرین پویانمایی
بهترین کارگردانی: مهدی صدیقی برای پویانمایی آتن
بهترین پویانمایی: مهدی برق‌زتدگان برای فیلم بر فراز ابر‌ها

پروانه زرین فیلم کوتاه داستانی
بهترین کارگردانی: سید پیام حسینی برای فیلم خلیل
بهترین فیلم: مصطفی رضوانی برای فیلم فرزند خبیب

جایزه ویژه هیات داوران
طا‌ها چراغی برای فیلم‌خلیلی
جایزه ابونصر فارابی (مسائل تعلیم و تربیت)
فرزاد رنجبر برای فیلم رقص آب
بهنام محمدی (جایزه صلح و مقاومت)
سروش کشاورز برای فیلم قاصدک

جایزه ویژه دبیر جشنواره
بابک و بهنود نکویی برای ارتش کاغذی

معرفی آثار راه‌یافته به دو بخش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

اسامی آثار راه‌یافته به بخش‌های «برگزیده جشنواره‌ها» و «نیشتمان» هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از سوی دبیرخانه اعلام شدند.

از میان ۱۱ اثر متقاضی، ۴ نمایش به بخش «نیشتمان» هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافتند.

اسامی این آثار به شرح زیر است:

۱- «هیرکان» به نویسندگی و کارگردانی مهدی نصرالله‌زاده از مازندران
۲- «عکاس‌باشی» به نویسندگی و کارگردانی خلیل ایزدیار از سروآباد
۳- «پسمانده» به نویسندگی آقای مختار محمدی و کارگردانی بختیار احمدپور از بانه
۴- «نگهبان آب» به نویسندگی آرش رضایی و کارگردانی مهدی روزبهانی از ملایر

معرفی هیات انتخاب و داوری مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر کودک

اعضای هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان معرفی شدند.

بر این اساس نادر برهانی‌مرند، علی خوسیانی و مهدی سیم‌ریز به عنوان اعضای هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان کار ارزیابی و انتخاب متون ارسال شده این بخش را به عهده گرفته‌اند.

مجید پتکی: محوریت مسابقه «سرنخ» بررسی پرونده‌های جنایی است

بازیگر سینما و تلویزیون که این روز‌ها در مسابقه «سر نخ» در قامت یک پلیس ایفای نقش می‌کند، در خصوص محوریت تولید مسابقه «سرنخ» گفت: این سومین فصل از یک مسابقه پلیسی-جنایی به نام «سرنخ» است که یک برنامه ترکیبی است و در این برنامه شرکت کنندگان کسانی هستند که در خودشان قدرت فکری و جسمی پلیس بودن را احساس می‌کنند، از قبل در برنامه ثبت نام می‌کنند و توسط کارشناسان بررسی می‌شوند. از آنهایی که فاکتور‌های لازم را برای شرکت در مسابقه داشتند، دعوت می‌وشد تا در این مسابقه شرکت کنند.

وی در مورد این مسابقه توضیح داد: کلیت مسابقه در مورد بررسی و حل پرونده‌های جنایی است. یکی از آیتم‌های این مجموعه ترکیبی، آیتم نمایشی است که عملکرد تیم پلیس، تیم تشخیص هویت و تیم پزشکی قانونی را در لحظات اولیه کشف اجساد در محل قتل به نمایش می‌گذارد. من در این بخش افتخار همکاری با تهیه کننده خوب این مجموعه (آریا طاهری) و کارگردان‌های خوب آن (مهدی کتیراچی و محمدعلی بای) را داشته ام. در فصول قبل با دو عزیز بزرگوار دیگری در نقش کاراگاه بودم.

حسین نمازی: سینمای کودک به صرفه نیست

حسین نمازی، داور بخش فیلم کوتاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، با تاکید بر اهمیت سینمای کودک، از کمبود فیلم‌های این ژانر و چالش‌های اقتصادی آن سخن گفت.

نمازی با اشاره به المان‌های ساخت اثر در گونه کودک و نوجوان و مشکلات آن بیان کرد: کار کودک به تخصص و دقت بیشتری نیاز دارد. هر کارگردانی نمی‌تواند به صرف تجربه در سینمای بزرگسال، فیلم کودک بسازد. از سوی دیگر واقعیت این است که اقتصاد سینمای کودک به صرفه نیست. اگر فیلم انیمیشنی تولید شود، با هزینه‌های بسیار بالا و زمان‌بر، باید در نهایت فروشی بسیار بالاتر از فیلم‌های پرفروش زنده داشته باشد که با هزینه‌ها تطابق پیدا کند. در سینمای ما، به‌ویژه در ژانر کودک، چنین چیزی به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: سینمای ایران، برخلاف بازار‌های سینمایی بزرگ مثل هالیوود یا بالیوود محدود است. این مسئله باعث شده تا ساخت فیلم کودک و نوجوان یک امر اقتصادی نباشد و فیلمسازان برای ورود به این حوزه تردید کنند.

«خجالت نکش ۲» به پخش آنلاین رسید

فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» از سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت عرضه می‌شود.

فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» به تهیه کنندگی امیر پروین‌حسینی، کارگردانی رضا مقصودی و نویسندگی افرا جورابلو به تازگی اکران خود در سینما‌ها را به پایان رسانده و ضمن فروش قابل توجه، مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است.

این فیلم کمدی در سال ۱۴۰۲ در مدت زمان ۹۵ دقیقه ساخته شده است.

قارایی «سفر به سرزمین رویاها» را برای مقابله با ایران هراسی می‌سازد

جواد قارایی از ساخت مجموعه «سفر به سرزمین رویاها» برای معرفی ایران به مخاطبان بین‌المللی خبر داد و گفت: قصد دارم با پلتفرم‌های خارجی مثل نتفلیکس و سونی پیکچرز صحبت کنم که تا این مستند را به آنها ارائه کنم؛ برای اینکه با ایران هراسی مقابله کنم و ایران را به جهانیان معرفی کنم.

فیلم بعدی نولان با مت دیمون

مت دیمون که پیش از این در فیلم‌های «بین ستاره‌ای» و «اوپنهایمر» با نولان همکاری داشته و بازی کرده است، برای بازی در فیلم جدید این کارگردان نیز در حال مذاکره است.

فیلمنامه فیلم جدید نولان توسط خود او به نگارش درمی‌آید و آن را با همراهی، اما توماس؛ همسرش در کمپانی «سین کپی» که متعلق به خودشان است، تولید می‌کند.

«بارسلونا» با بازی لیلی کالینز و آلوارو مورته روی صحنه می‌رود

نمایش «بارسلونا» با بازی کالینز و آلوارو مورته از اواخر ماه اکتبر روی صحنه تئاتر وست اند لندن می‌رود. این نمایش به قلم بس وول و کارگردانی لینت لینتون، از ۲۱ اکتبر ۲۰۲۴ در تئاتر دوک یورک، برای ۱۲ هفته اجرا می‌شود. «بارسلونا» داستان یک توریست آمریکایی و یک اسپانیایی خوش تیپ را دنبال می‌کند.

دستیار کارگردانی این نمایش؛ کتی گرینال، دستیار طراحی؛ ناتالی جانسون، دستیار طراح صحنه و لباس و ناظر؛ کارولین استیونز، مدیر تولید؛ کیت وست و مدیر تولید همکار؛ شارلوت رانسون هستند.

انتهای پیام/

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا