دسته‌بندی نشده

وعده صادق 2 و پاسخ‌ احتمالی اسرائیل


وعده صادق 2 و پاسخ‌ احتمالی اسرائیلسپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته در پاسخ به نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور اسماعیل هنیه و سایر فرماندهان محور مقاومت و در رأس آن‌ها، سیدحسن نصرالله و همچنین سردار عباس نیلفروشان، با ده‌ها موشک بالستیک، اهداف مهم نظامی اسرائیل از جمله پایگاه هوایی نواتیم، یعنی جایی‌ را که محل اصلی نگهداری جنگنده‌های اف 35 این رژیم است، مورد هدف قرار داد.

در عملیات وعده صادق 1 پدافند هوایی اسرائیل با کمک آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن توانست تعدادی از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را ره‌گیری کند؛ اما در عملیات وعده صادق 2، سامانه موشکی رژیم صهیونیستی در ره‌گیری تعداد زیادی از موشک‌های ایرانی ناکام ماند.

در این عملیات، ایران از موشک‌های مافوق صوت فاتح استفاده کرد که بسیار سریع به مقصد رسیدند، به‌طوری‌که بازتاب زیادی در سطح بین‌المللی داشت و پس از دو ماه خویشتن‌داری، باعث نگرانی هر‌چه بیشتر مقامات اسرائیلی شد؛ چنانکه در همان ابتدای حمله ایران به اسرائیل، مقامات صهیونیستی شروع به تهدیدات علیه ایران کردند.

اگرچه در حال حاضر شاهد پاسخی از سوی اسرائیل نبوده‌ایم و حتی در عملیات وعده صادق 1 که بنابر ادعای نیروی هوایی اسرائیل، تأسیساتی دفاعی‌ در ایران هدف حمله قرار گرفت و حتی بعضی از رسانه‌ها نیز از صدای انفجار جزئی در نزدیکی اصفهان خبر دادند که البته مسئولان آن را ناشی از انهدام ریزپرنده‌هایی دانستند که نیروی هوایی کشور آن‌ها را سرنگون کرد، با این حال، مقامات صهیونیستی به انجام عملیات سخت‌تر و مهم‌تر اشاره کرده‌اند.

همچنین در حال حاضر درباره زمان و اهداف مورد نظر اسرائیل در ایران نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر کرد؛ اما بسیاری از گزارش‌ها از احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای، انبارهای موشکی، مراکز فرماندهی و میادین نفتی، برقی و… حکایت دارد. البته عملیات تروریستی در سطوح دیگر مانند حمایت از گروه‌های تروریستی برای انجام عملیات خرابکارانه یا ترور مقامات کشور نیز از احتمالات دیگر است؛ اگرچه ایران نیز بارها اعلام کرده که در صورت انجام هر اقدامی از جانب اسرائیل، این رژیم با پاسخی محکم و کوبنده‌تر مواجه خواهد شد.

همان‌طور که مشخص است، نتانیاهو به دنبال آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی نیست، به‌طوری‌که با سنگ‌اندازی در مذاکرات آتش‌بس، جبهه جنگ را به جنوب لبنان نیز گسترش داده و همچون غزه، خواهان تبدیل آن به زمین سوخته است. از طرفی، افزایش هر‌چه بیشتر تنش در منطقه، از اهداف مهم نتانیاهو و سایر اعضای کابینه وی به‌شمار می‌رود.

اسرائیل با هدف نابودی حماس و آزادی اسرا، جنگ را ادامه داده است و با وجود ضربات جبران‌ناپذیر، از جمله کشته‌شدن 42000 نفر از مردم بی‌گناه فلسطین و نابودی ساختمان‌ها، مراکز درمانی و آموزشی و از طرفی ترور شخصیت‌های مهم محور مقاومت، نتوانسته به هدف خود، یعنی نابودی حماس دست پیدا کند.

این رژیم که در طول تاریخ 76 ساله خود در بسیاری از نبردها از جمله جنگ‌های 1967 و 1973 در کمتر از یک ماه، توانسته بود به پیروزی‌های قابل ملاحظه‌ای دست یابد؛ اما پس از گذشت یک‌ سال از عملیات طوفان الاقصی، هنوز نتوانسته به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند؛ حتی پیشرفت‌های اطلاعاتی تکنولوژیکی و ترور هدفمند فرماندهان مقاومت نیز باعث بازدارندگی کامل آن نیز نشده؛ چرا که به موازات آن، حملات محور مقاومت نیز علیه این رژیم افزایش پیدا کرده است.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که اگرچه آمریکا و سایر دولت‌های غربی از هیچ حمایتی نسبت به اسرائیل دریغ نکرده‌اند؛ اما در حال حاضر دولت بایدن با انجام عملیات شدید و تشدید تنش در منطقه موافق نیست؛ زیرا موجب کمرنگ‌شدن بدنه رأی دموکرات‌ها (کامالا هریس) خواهد شد؛ اما نتانیاهو در تلاش است تا کمتر از یک ماه مانده به انتخابات آمریکا، به امید پیروزی ترامپ، تنش و بحران در منطقه گسترده شود.

پگاه‌سادات طباطبایی

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا