استانها > خراسان رضوی

نقش‌آفرینی خراسانی‌ها در دفاع مقدس/ شبیخون با «غیور اصلی»


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- هادی شمسی ثانی: روزهای سوم یا چهارم مهرماه ۱۳۵۹ در حالی که هنوز هیچ تصویر روشن و مشخصی از جنگ تحمیلی وجود نداشت، بستان و سوسنگرد را اشغال کرد؛ با پیشروی نیروهای عراقی به سمت جاده حمیدیه – سوسنگرد و اجرای آتش بر روی شهر حمیدیه و از طرفی حرکت واحدهای زرهی دشمن برای قطع جاده حمیدیه – اهواز، خطر احتمال سقوط اهواز پیش‌بینی می‌شد.

«شمخانی» فرمانده وقت سپاه خوزستان در جلسه‌ای که با حضور شهید بهشتی برگزار شد با ارائه گزارشی به وجود نگرانی هایی از احتمال سقوط اهواز اشاره کرد و از شهید بهشتی درخواست کرد تا خبر احتمال سقوط اهواز را به امام خمینی(ره) منتقل کنند.

دو روز بعد شهید بهشتی به شمخانی اطلاع داد که پیام شما بویژه نگرانی هایی که از بابت احتمال سقوط اهواز داشتید را به امام منتقل کردم اما امام بدون هیچ نگرانی فرمودند: «مگر جوانان اهواز مردند که اهواز سقوط کند!»

فردای آن روز پس از اعلام این پیام توسط شمخانی در جلسه سپاه خوزستان، نیروها آمادگی خود را برای انجام هر کاری اعلام کردند و از اینجا بود که جرقه شبیخون به «حمیدیه» زده شد.

ساعت۴‌ بامداد ۱۳۵۹/۷/۹ با دستور فرمانده عملیات اجرای آتش به سمت تانک‌های عراقی اجرا شد و چندین تانک دشمن به آتش کشیده شد. نیروهای عراقی که غافل‌گیر شده بودند با رها کردن تعدادی از تانک‌های خود به سمت کرخه‌نور و دب‌حردان عقب‌نشینی کردند. پس از این عقب‌نشینی جاده حمیدیه- سوسنگرد آزاد شد و جاده اهواز- حمیدیه تأمین شد.

یکی از نیروهایی که در این عملیات شهید غیور اصلی را همراهی می‌کرد در این خصوص می‌گوید: «برادر غیور اصلی در جمع نیروهای حاضر می گفت: برادران پاسدار ما باید امشب از خود بگذریم، زیرا فردا اهواز با این جمعیت زن و مرد، کوچک و بزرگ، با این بعثیون مواجه خواهد شد، ما این مساله را تقبل می کنیم و به تاریخ درس عبرت خواهیم داد و این عمل ما در تاریخ ثبت خواهد شد. ما باید امشب عمل بزرگی انجام دهیم وقتی که دارید حرکت می کنید، بدانید که عملی بزرگ انجام می دهید. بدانید که بر نخواهید گشت، البته اجباری نیست هرکس می تواند فکر کند، جواب بدهد.»

نقش‌آفرینی خراسانی‌ها در دفاع مقدس/ شبیخون با «غیور اصلی»

پس از این اقدام دشمنی که تا ۱۵ کیلومتری اهواز آمده بود مجبور شد نزدیک به ۹۰ کیلومتر یعنی تا «بستان» عقب‌نشینی کند.

این عملیات که یکی از اولین شکست‌های ارتش بعث عراق را به آن‌ها تحمیل کرد، بعدها به نام خود او عملیات یا شبیخون «غیور اصلی» نامگذاری شد.

غیور اصلی که اربعین حسینی در مشهد به دنیا آمد، استوار دوم نیروی زمینی لشکر ۹۲ اهواز بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و مسوول آموزش نظامی کل استان خوزستان شد.

شهید غیور اصلی که فردای اجرای این عملیات در راه بازگشت به شهادت رسید، تنها یکی از سرداران شهید خراسانی دوران دفاع مقدس است.

دلاورمردان خطه خورشید

گرچه مشهد مقدس به عنوان مرکز استان خراسان بزرگ بیش از هزار و ۴۰۰ کیلومتر تا جبهه‌های غرب و جنوب غرب کشور فاصله داشت ولی فرزندان خطه خورشید و دلاورمردان خراسانی خود را به جبهه‌های حق علیه باطل رساندند و در راه پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

خراسانی‌ها از جمله نیروهایی هستند که در تمام لحظه‌های دفاع مقدس از غرب تا جنوب کشور حضور فعال و گسترده‌ای داشتند و رشادت‌های بسیاری از خود نشان دادند.

پس از شکل‌گیری تیپ ۲۱ امام رضا(ع) به عنوان نخستین تیپ خراسان، تیپ‌های جوادالائمه (ع)، امام صادق(ع) و لشگر پنج نصر و دیگر یگان‌های تخصصی این استان تشکیل شدند.

طی دوران دفاع مقدس ۴۷۴ فرمانده نظامی به عنوان سردار از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به شهادت رسیدند که ۳۸۰ نفر از این تعداد مربوط به استان خراسان رضوی است.

این استان که با حدود ۳۰۰ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس حضوری موثر و پررنگ داشت، با تقدیم ۱۷ هزار و ۲۸۴ شهید، ۴۹ هزار و ۷۲۹ جانباز و سه هزار و ۳۹۷ آزاده نقش موثری در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور ایفا کرده است.

نقش خراسان رضوی در دفاع مقدس بی‌بدیل است

ارتباط فردا:به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به نقش این استان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نقش خراسان رضوی در دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی است و باتوجه به اینکه این استان در دورترین فاصله از مناطق عملیاتی قرار داشت، اما نقش آن کمتر از نقش استان‌های درگیر جنگ نبود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» افزود: نقش‌آفرینی ۳۰۰ هزار رزمنده در کنار تقدیم ۱۸ هزار شهید، ۵۰ هزار جانباز و سه هزار و ۴۰۰ آزاده، خراسان رضوی را به یک استان برجسته و نمونه در دفاع مقدس تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: از استان خراسان ۱۶ یگان و ساختار مجزای از هم در دفاع مقدس حضور داشتند که با تمام توان و استعداد در مناطق عملیاتی نقش‌آفرینی می‌کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: از این تعداد، چهار یگان، لشکر بودند که شامل لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه علیه‌السلام، لشکر پنج نصر، لشکر ۲۱ امام رضا علیه‌السلام و لشکر ویژه شهدا می‌شدند.

یوسفعلی‌زاده افزود: بر اساس تعریف ستاد کل نیروهای مسلح، شهدایی که در دوران جنگ سمت فرماندهی گردان و یا جانشینی گردان و بالاتر و معادل آن را در قرارگاه‌های مهندسی و شبیه آن برعهده داشتند به عنوان سرداران شهید استانی نامیده می شوند.

وی شمار سرداران ملی استان خراسان را هشت شهید عنوان و اظهار کرد: این سرداران شهید ملی در دوران دفاع مقدس یا پس از آن سمت فرمانده تیپ و معادل آن را داشته‌اند که شهیدان سید هاشم ساجدی، سید محمد رضوی و محمد طرحچی طوسی از جهاد سازندگی خراسان از آن جمله هستند.

وی افزود: شهیدان علی صیاد شیرازی، نورعلی شوشتری و محمد ناصر ناصری، یوسف کلاهدوز و محمود کاوه نیز از جمله سرداران ملی این استان در سپاه و ارتش بوده اند.

یوسفعلی زاده از دوران دفاع مقدس به عنوان خط پایانی بر تحقیر ملت ایران توسط مستکبرین عالم یاد کرد و افزود: استکبار جهانی در هشت سال جنگ تحمیلی با هجوم به ایران تلاش کرد تا اراده خود را بر ملت، انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی تحمیل کند.

وی افزود: اراده خدا بر این بود که ملت ایران با دست خالی، اما همتی بلند و با تمسک به مبانی دینی و ولایت فقیه و با انتخاب جهاد، ایثار و ازخودگذشتگی نه تنها به آنها باج ندهد بلکه پیروز میدان باشد و تاریخ جدیدی را برای میهن اسلامی رقم بزند.

نقش‌آفرینی خراسانی‌ها در دفاع مقدس/ شبیخون با «غیور اصلی»

یوسفعلی‌زاده با تاکید بر اینکه امروز به برکت دفاع مقدس شاهد رویش‌های آن حماسه جاوید هستیم، از جبهه مقاومت به عنوان یکی از این رویش‌ها نام برد و تصریح کرد: امروز پرچم عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و شهادت‌طلبی، جهانی شده و فریاد استکبارستیزی از جغرافیای جهان اسلام گسترش پیدا کرده و تا جبهه کفر نفوذ پیدا کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه امروز مستضعفین عالم به میدان آمدند و در برابر دشمن ایستادگی می‌کنند و به آنها باج نمی‌دهند خاطرنشان کرد: بحمدالله مستکبرین عالم که تحمل برافروخته ماندن یک چراغ را در ایران نداشتند، امروز شاهد تابیدن چلچراغ مقاومت و دفاع در جهان هستند.

یوسفعلی‌زاده تاکید کرد: همه دستگاه‌ها و ساختارهایی که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور فعالیت دارند نسبت به نشر ارزش‌های دفاع مقدس مسئول هستند و باید از ظرفیت‌های موجود برای تحقق این مهم گام بردارند.

وی با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در خصوص احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان و ساخت یادمان‌های شهدای گمنام در سطح استان، بر تداوم حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها تاکید کرد.

حضور سرداران و رزمندگان خراسانی پس از دوران دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف امنیتی ادامه یافت و دلاورمردان این سرزمین با ترور و توطئه دشمنان در داخل کشور یا در راه دفاع از حرم اهل بیت(ع) شهد شیرین شهادت را نوشیدند که شهید علی صیاد شیرازی، شهید نورعلی شوشتری و شهید غلامرضا سمایی نمونه‌هایی ماندگاری در این زمینه هستند؛ شخصیت‌های نمونه، مجاهد و ایثارگری که باید با استفاده از ابزارها و عرصه‌هایی مانند سینما، رسانه، کتاب، فضای مجازی و … به عنوان الگوهایی جذاب و قابل فهم به نسل جوان و نوجوان ارائه شوند.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا