تمهیدات رانندگی در هوای بارانی از زبان پلیس
سرهنگ سید حجت فتاحی ۱۴ بهمن در تشریح این خبر بیان کرد: اصطلاح آب سواری، به سُرخوردن یا لیز خوردن خودرو روی سطح زمین مرطوب اطلاق می شود. هیدروپلانینگ زمانی اتفاق می افتد که لایه ای از آب، سطح جاده را پوشانده باشد ومیزان آب جاری بیشتر از میزان آج لاستیک خودرو در حال حرکت باشد، در این حالت آب از لابه لای آج لاستیک عبور نمی کند وحجم زیادی از آبدو طرف لاستیک را احاطه می کند.
فتاحی بیان کرد: آب جمع شده مانند سطحی شیشه ای مابین لاستیک وزمین قرار می گیرد وبخشی از لاستیک خودرو روی آب شناور می شود بر اثر این اتفاق خودرو اصطلاحاً روی جاده سُرمی خورد این سُرخوردن با لیزخوردن در برف تفاوت زیادی دارد وبه علت سرعت بالاتر حرکت در باران شدت ومیزان انحراف خودرو نسبت به شرایط برفی بیشتر است.
این مقام مسئول بیان کرد: لاستیک هایی که دارای آج (شیار) بلندتری هستند، برای هدایت آب از زیر لاستیک طراحی شده اند ومی توانند اصطکاک بالاتری با سطح جاده ایجاد کنند و در به حداقل رساندن موارد هیدروپلانینگ موثر هستند.
فتاحی تصریح کرد: رانندگان عزیز در جهت جلوگیری از هر گونه اتفاقات نسبت به بازدید لاستیک های خود قبل از حرکت در هوای بارانی دقت لازم را داشته باشند زیرا لاستیک ها نقش مهمی در عملکرد خودرو در هوای بارانی وجاده های مرطوب دارند چرا که وظیفه اصلی آنها حفظ اصطکاک وکشش کافی با سطح جاده است.
رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی استان اردبیل تاکید کرد: اما جاده های لغزنده چالشی برای عملکرد تایرها هستند پس قبل از رانندگی در باران،لاستیک های خود را از نظر باد کردن و فرسودگی بررسی کنید مطمئن شوید که عمق آج کافی برای حفظ کشش در جاده های خیس را دارند.
انتهای پیام