جامعه > شهری

غار رودافشان تهران به‌عنوان اثر ملی و طبیعی معرفی شده است



غار رودافشان تهران به‌عنوان اثر ملی و طبیعی معرفی شده است

ارتباط فردا:به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با دوم مهرماه روز ملی غار پاک علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پیامی این روز را به همه شهروندان، دوستداران طبیعت و علاقمندان به محیط زیست تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

غارها به‌عنوان اکوسیستم‌های حساس در سطح جهانی شناخته شده‌اند و در طول تاریخ حیات، پیوسته میزبان تنوع شگفت انگیزی از حیات در کره زمین بوده و هستند و از همین روی اهمیت بسیار زیادی در حفظ تنوع زیستی دارند؛ همچنین ارزش‌های محیط زیستی و تنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان شناسی، طبیعت گردی غارها بر کسی پوشیده نیست.
موضوعی که باید بر آن تاکید شود این است که غارها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده بوده که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند؛ همچنین آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غارها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

در این بین رفتار مسئولانه ما در قبال این شگفتی‌های خلقت و طبیعت، علاوه بر تلاش نهادهای مسئول، در فعالیت‌هایی نظیر گردشگری، غار پیمایی و غارنوردی، باید در راستای حفاظت غار و زیستگاه شکننده آن باشد؛ علاوه بر این، فرهنگ سازی و ارتقا آگاهی‌های عمومی در مورد ارزش غارها و حفاظت از آنها امری بسیار ضروری و راهگشا است.

در استان تهران نیز تاکنون ۱۹ غار شناسایی شده است و امیدواریم بتوانیم تعداد غارهای بیشتری را شناسایی و آن‌ها را بر اساس نظرات فنی و کارشناسی طبقه‌بندی کنیم. غار رودافشان در استان تهران نیز که در میان شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند واقع شده تنها غاری است که در این استان به‌عنوان اثر طبیعی- ملی معرفی شده و امیدواریم در آینده بتوانیم غارهای دیگر استان تهران را نیز به این فهرست اضافه کنیم.

در پایان ضمن تبریک این روز به همه شهروندان، کوهنوردان، غارنوردان و دوستداران محیط زیست و طبیعت، توصیه می‌شود در استفاده از این نعمت منحصر به فرد الهی، مسائل محیط زیستی و حفاظتی را رعایت کرده و از تخریب زیستگاه شکننده غارها خودداری کنند.

گفتنی است دوم مهر ماه امسال پانزدهمین سالی است که روز غار پاک در ایران با شعار «حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیا غارها» گرامی داشته می‌شود، این روز در سال ۹۵ به طور رسمی در تقویم رویدادهای زیست محیطی کشور ثبت شد و هدف از این روز افزایش آگاهی نسبت به اهمیت و ارزش‌های غارها و لزوم حفاظت از این اکوسیستم‌های منحصر به فرد است.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا