استان ها > گیلان

مساله محیط زیست در سراسر دنیا در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل مهم اجتماعی  است



به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) گیلان: مریم جمشیدی، سرپرست روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست از افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست با حضور معاون اول رییس جمهور خبر داد.

جمشیدی درباره تاثیر نمایشگاه بین المللی در حوزه محیط زیست بر افزایش آگاهی عمومی و جهت دهی به افکار عمومی در حوزه محیط زیست عنوان کرد: نمایشگاه ها از دیرباز راهکارهای موثر برای دستیابی به چند هدف بوده اند که برخی از آنها جنبه اقتصادی دارد مثل عرضه و معرفی کالا و دستاوردهای جدید. همچنین برخی دیگر از اهدافی که با برگزاری نمایشگاه ها به آن دست می یابیم جنبه فرهنگی دارد. افزایش آگاهی و ترویج مسئولیت اجتماعی از این نوع است. بنابراین، نمایشگاه بین المللی محیط زیست نیز با توجه به آنچه که ارائه میدهد، نقش موثری در افزایش آگاهی عمومی و همچنین جهت دهی به افکار عمومی در زمینه محیط زیست خواهد داشت.

وی گفت: در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست علاوه بر ۲۵ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه پسماند و کاهش مصرف انرژی، 80 سمن فعال نیز در زمینه محیط زیست نیز شرکت کرده‌اند. علاوه بر فضای تعاملی که بین بازدیدکنندگان و صاحبان غرفه ها در مدتی که نمایشگاه دایر خواهد بود؛ شکل می گیرد؛ رویدادهای جانبی نیز در این دوره از نمایشگاه بین المللی محیط زیست در نظر گرفته شده است؛ از جمله نشست های علمی و همچنین کارگاه‌های آموزشی که با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان محیط زیستی برگزار می شود. تلاش شده است که در این نشست های علمی و کارگاه‌ها، مباحث روز در زمینه محیط زیست و همین طور جدیدترین پژوهش ها و دستاوردهای علمی ارائه شود.

او تاکید کرد: در پاویون بین‌الملل بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، بخش های متعددی حضور دارند و از بین آنها می توان به بخش علوم طبیعی دفتر یونسکو در تهران، کنوانسیون بین‌المللی تنوع زیستی- مرجع ملی دانش سنتی (CBD)؛ کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از گونه‌های مهاجر وحشی (CMS) ؛ کنوانسیون بین‌المللی گونه‌های جانوران و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض و نابودی (CITES) و کمیته محیط زیست و سلامت شهری مجمع شهرداران آسیایی (EUHC-AMF) اشاره کرد.

رئیس ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تصریح کرد: مساله محیط زیست در سراسر دنیا در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل مهم اجتماعی است؛ علتش هم اهمیتی است که محیط زیست بر کیفیت زندگی انسان دارد لذا توجه مردم کشورهای مختلف معطوف به مشکلات محیط زیستی شده است. البته شدت و میزان آن از جامعه ای به جامعه دیگر، فرق دارد که آنهم به میزان آگاهی مردم بر میگردد. در ایران نیز در سالهای نه چندان دور، محیط زیست یک مقوله لوکس محسوب می‌شد اما در حال حاضر جامعه ما از آن مرحله گذار کرده و بخش زیادی از مردم کشورمان آگاه به مسایل محیط زیستی هستند و هر یک به نوعی با چالشهای ناشی از آن مواجهند. البته این به آن معنا نیست که محیط زیست تبدیل به دغدغه اصلی مردم شده است. برای همین نیاز است تا کار بیشتری در خصوص آگاهی بخشی انجام شود. برای تحقق این امر نیز رسانه ها نقش بسیار مهمی می توانند داشته باشند.

جمشیدی با اشاره به اینکه اهداف عالیه نمایشگاه جز با مشارکت و همت جمعی رسانه های گروهی مسیر نخواهد شد، ادامه داد: امر اطلاع رسانی درباره نمایشگاه و آنچه که قرار است در بیست و دومین دوره آن ارائه شود؛ نیازمند بازویی قوی به نام رسانه است که هم شامل رسانه های مکتوب و غیرمکتوب است و هم شبکه های اجتماعی. ما نیز به عنوان متولی برپایی نمایشگاه بین المللی محیط‌زیست زیرساختهای مورد نیاز رسانه ها را فراهم کرده‌ایم و هر آنچه که نیاز آنها باشد؛ ارائه خواهد شد.

سرپرست روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: به‌طور کلی یکی از برنامه‌های دائمی سازمان حفاظت محیط زیست افزایش آگاهی‌های محیط زیست جامعه است. خوشبختانه جامعه ما، جامعه‌ای آگاه در زمینه بحران‌های محیط‌زیستی است و این را می‌توان از تعامل سازمان با جامعه در دریافت گزارش‌های محیط زیستی فهمید. اما در هر حال، دنیای امروز دنیای تغییرات لحظه به لحظه است و این تغییرات، نیازمند تعامل فعال‌تری بین دولت و جامعه در جهت بهبود شرایط محیط زیستی است.

وی یادآور شد: هیچ‌ کس عامدانه و خصمانه باعث تخریب و آلودگی محیط زیست نمی‌شود بلکه این اتفاقات به‌دلیل آن است که کفه اولویت‌های اقتصادی همواره سنگین‌تر از کفه اولویت‌های محیط‌زیستی قرار می‌گیرد و از همین رو افراد بالاجبار محیط زیست را فدای اقتصاد می‌کنند. البته این موضوع برای افراد در جایگاه‌های مختلف متفاوت است. چه شهروندی که با خودروی تک‌سرنشین آلاینده هر روز در شهر تردد می‌کند چه کارخانه‌داری که شب‌ها فیلتر دودکش کارخانه خود را با هدف افزایش تولید از مدار خارج می‌کند، اینها هیچ کدام با محیط زیست و هوای پاک دشمنی ذاتی ندارند. اما اولویت دادن بیشتر به منافع اقتصادی و لحظه‌ای باعث می‌شود کاری کنند که به ضرر محیط زیست تمام می‌شود. در صورتی که اگر شرایطی را به‌وجود آوریم که منافع اقتصادی با منافع محیط زیستی همسو باشند، قطعا همان افراد به‌سوی گزینه‌های سبز می‌روند.

جمشیدی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست علاوه‌ بر آموزش و آگاه‌سازی عمومی، باید به‌عنوان یک مشاور امین برای جامعه نیز عمل کند تا جامعه بتواند کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و به‌طور کلی فعالیت‌های خود را در حوزه محیط زیست بهبود بخشد. نیاز است تا این رویکرد را بیش از پیش تعمیم دهیم و کار بیشتری در این زمینه انجام دهیم.

او گفت: قطعا مشارکت اقتصادی و تلاش برای همسوسازی منافع اقتصادی با منافع محیط زیستی رویکرد اصلی خواهد بود چرا که نباید فراموش کنیم وقتی از حفاظت محیط زیست صحبت می‌کنیم، از یک تغییر عمیق، اثرگذار و پایدار در زمینه توسعه صحبت می‌کنیم. تغییری که این‌بار، به زیرساخت‌های طبیعی و تبعات توسعه ناپایدار نیز توجه جدی دارد. به‌همین دلیل چه در نمایشگاه‌های آینده و چه در برنامه‌های عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه‌های اقتصادی سبز و مشارکت همگانی نقش قابل توجهی خواهند داشت.



منبع:خبرگزاری سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا