استانها > ایلام

۳۰۰ هزار هکتار طرح زراعت چوب در کشور اجرا می شود



۳۰۰ هزار هکتار طرح زراعت چوب در کشور اجرا می شود

نقی شعبانیان در در بازدید از طرح های زراعت چوب دهلران در گفت وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یکی از برنامه‌ها و اقدامات محوری سازمان منابع طبیعی کشور است

وی افزود: یکی از اهداف که در طرح مردمی یک میلیارد درخت دنبال می شود اجرا و توسعه طرح زراعت چوب برای تامین بخش از نیاز های کارخانجات داخل کشور است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورگفت: براساس تحقیق موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور حدود ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه های مختلف امکان اجرای طرح زراعت چوب در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای اجرای طرح زراعت چوب در کشور زیاد است، تصریح کرد: بیشترین تقاضا ها در استان های ایلام، خوزستان، گیلان، مازنداران، گلستان کردستان، زنجان است.

شعبانیان با بیان اینکه ۵۰ درصد طرح کاشت یک میلیارد درخت در قالب طرح زراعت چوب در کشور اجرا می شود، اظهار کرد: مابقی طرح هم در قالب غنی سازی جنگل، بیابان زدایی و دیگر طرح اجرا می شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورگفت: یکی از استان های هدف اجرای طرح یک میلیارد درخت استان خوزستان است که ۲۹۰ هزار هکتار استعداد یابی شده و در این راستان نیز میزان آب، خاک و عرصه مشخص شده است که در فاز نخست ۱۵۰ هزار هکتار انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامام انجام شده در بحث زراعت چوب در استان ایلام رضایت بخش است، ادامه داد: خوشبختانه در استان ایلام بخصوص مناطق گرمسیری ظرفیت های خوبی برای کاشت زراعت چوب وجود دارد و با امکان سنجی که همکاران ما انجام دادن در راستای برنامه هفتم ۵۰ هزار هکتار در این استان کار خواهد شد

وی با اشاره به اینکه بخشی از نهال اجرای این طرح توسط سازمان تامین می شود، افزود: خوشبختانه با اجرایی شدن طرح بخش خصوصی هم پای کار آمده در تامین نهال مورد نیاز درحال مشارکت است و همکاران ما در اداره کل استان ها با راهنمایی طرح و برنامه به متقاضیان ارائه می دهند.

شعبانیان تصریح کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ در استان های خوزستان و مناطق گرمسیری استان ایلام طرح زراعت چوب در هر هکتار ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان صرفه اقتصادی داشته است وقطعا در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت در هر هکتار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان امکان صرفه اقتصادی برای مجریان را دارد.

وی به عدم تحقق ۵۰۰ هزار هکتار طرح زراعت چوب در برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: عدم این تحقق به خاطر این بود که طرح زراعت چوب را به عنوان یک محصول کشاورزی قابل رقابت با مابقی محصولات کشاورزی نبود ولی امروز به خاطر توقف و بهره برداری از چوب جنگلها اجرای طرح زراعت چوب به خاطر به صرفه بودن قابل رقابت با دیگر محصولات کشاورزی است.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا