دانش و فناوری > فناوری های نوین

نخستین ربات فیزیوتراپ بومی ساخته شد



نخستین ربات فیزیوتراپ بومی ساخته شد

ارتباط فردا:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه فردوسی مشهد، ربات فیزیوتراپ هگزا با وزنی سبک و قابلیت تنظیم برای کاربران مختلف و بهره‌گیری از موتورهای پیشرفته و حسگرهای دقیق طراحی شده توسط تیم، به بهبود حرکت و تعادل افراد کمک می‌کند.

این ربات با استفاده از حسگرهای الکترومایوگرافی و سنسورهای حرکتی، اراده و نیاز حرکتی فرد را تشخیص داده و با الگوریتم‌های هوشمند، حمایت لازم را ارائه می‌دهد.

سنسورهای اندازه‌گیری حرکت “FUM-IMU” و کفی‌های هوشمند “FUM-Insole” از دیگر دستاوردهای این پروژه هستند که با ارائه اطلاعات دقیق از حرکات اندام و فشار کف پا، به بهبود کنترل ربات و افزایش ایمنی کاربر کمک می‌کنند. این تجهیزات، همراه با درایورهای “FUM-Driver” که برای کنترل موتورهای ربات طراحی شده‌اند، مجموعه‌ای کامل و یکپارچه را برای توانبخشی رباتیک فراهم می‌آورند.

به گفته‌ علیرضا اکبرزاده توتونچی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر این پروژه‌، افزایش جمعیت سالمندان، نیاز به فناوری‌های نوین در حوزه سلامت را بیش از پیش گوشزد می‌سازد و ربات هگزا با قابلیت‌های فراوان و هزینه‌ای به مراتب کمتر از نمونه‌های خارجی، می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد کم‌توان و سالمند ایفا کند.

همچنین این دستاورد نشان‌دهنده توانمندی علمی و فنی پژوهشگران ایرانی است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فناوری‌های بومی در حوزه سلامت و توانبخشی باشد.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

منبع مهر

دکمه بازگشت به بالا