دسته‌بندی نشده

معارف بلند یک پرسش قرآنی؛ طارق چیست؟


معارف بلند یک پرسش قرآنی؛ طارق چیست؟حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده با محور «پرسشگری در قرآن کریم» به بیان معارفی که در پس پرسش‌های قرآن از جمله این پرسش که طاق چیست پرداخته است که با هم این یادداشت را می‎‌خوانیم.

وقوع رخدادها و مصیبت اخیر در ایران و منطقه از جمله شهادت مجاهد نستوه و مبارز خستگی ناآشنا در دفاع از مظلومان فلسطین سید حسن نصرالله رضوان الله علیه و شهادت جمعی دیگر از فرماندهان و مجاهدان کشورمان، سبب شد تا سلسله گفتارهایی که درباره ظرفیت‌های شادی در اسلام و تشیع تقدیم شما می‌شد، به تعویق بیافتد. از جانب دیگر طولانی شدن ارتباط با شما نیز چندان برایم خوشایند نبود، از این رو درصدد برآمدیم تا گفتار دیگری درباره پرسشگری در قرآن کریم را تقدیم حضور گرامی شما کنیم.

هشتاد و‌ ششمین سوره قرآن کریم پرسش زیر را مطرح می‌کند که تو چه دانی که طارق چیست؟ در آیه سو‌م این سوره پاسخ بسیار کوتاه به این پرسش می‌دهد که طارق، ستاره درخشنده است و به تعبیر مفسران ستاره‌ای که پرده تاریکی را می‌شکافد. قرآن کریم بیش از آن به پاسخ این پرسش نمی‌پردازد اما معارف بلندی را ذیل این پرسش مطرح می‌کند که دارای اهمیت فراوانی است.

چنانکه سابقا نیز اشاره شد، ذیل پرسش‌های قرآن، معارف فراوانی مطرح می‌شود. سوره طارق، از این منظر جایگاه ویژه‌ای دارد. با وجود اینکه این سوره ۱۷ آیه بیشتر ندارد، اما بی‌اغراق، معارف بسیار مهم و بنیادینی از گفتمان قرآن در این سوره بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود:ه

۱- هیچ نفسی نیست مگر آنکه خداوند حافظی(نگهبان) برای او نهاده است.

۲- خداوند قادر بر رجعت هر نفسی است، در روزی که رازها آشکار می‌شود و نفس‌ها را نیرو و ناصری نیست.

۳- یا قرآن یا رجعت نفس سخن قطعی(حقی) است و شوخی یا هزلی در آن نیست.

همچنین در ذیل پرسش مزبور سوره طارق دو دستور( امر) نیز آمده است:

اول دستوری برای همه انسان‌ها، انسان در این بنگرند که از چه چیزی خلق شدند و دوم فرمانی به پیامبر(ص)، به کافران مهلت ده البته مهلتی اندک، در اینکه چه حکمتی در مهلت به کافران نهفته است بحثی است که خارج از موضوع این گفتار است.
در روز آدینه و در آستانه تحولات مهمی که در منطقه در حال رخ دادن است، برای نصرت و پیروزی سپاه اسلام دعا فرمایید.

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا