استانها > قزوین

قزوین از ظرفیت بافت تاریخی استفاده کند



قزوین از ظرفیت بافت تاریخی استفاده کند

رضا مهدی زاده در حاشیه چهل و پنجمین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرهای ایران که به میزبانی قزوین برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شهر قزوین دارای بیشترین آثار ثبت شده ملی در کشور است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: هیچ وقت ما نباید از بافت های تاریخی به عنوان بافت ناکارآمد یاد کنیم و بالعکس این بافت ها کارآمد هستند زیرا در گذشته زندگی در این بافت ها جریان داشته است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: عمده مشکلات ما در بازآفرینی شهری، اجرای سیاست گذاری ها از سوی نهادهای دولتی و مراجع قانونگذار است اما آن‌چه که در بافت های تاریخی و فرسوده شاهد آن هستیم چیز دیگری است.

مهدی زاده با اشاره به اینکه ما در اجرای بازآفرینی شهری از مشارکت مردم غافل شده ایم، افزود: بر اساس سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی، ما دارای سه میلیون واحد ناپایدار در حوزه های بازآفرینی شهری هستیم که من این آمار را به یک میلیون واحد ناپایدار کاهش می دهم، زیرا بسیاری از واحدها به دلیل برخی موارد از جمله وقفی بودن قابلیت نوسازی ندارند؛ در این حین اگر مردم خود در این خصوص مشارکت کنند و ضوابط را تسهیل و تسهیلات را برای آنان فراهم کنیم و تراکم چهارطبقه در بافت فرسوده به آنان اعطا شود شعار دولت سیزدهم و ساخت ۴ میلیون مسکن در سال محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: در واقع ما باید برخی محدودیت ها در بحث قوانین بازآفرینی شهری را تسهیل کنیم.

مهدی زاده خاطرنشان کرد: متولی بازآفرینی در برنامه های توسعه، وزارت راه و شهرسازی است اما از برنامه پنجم به بعد شهرداری ها نیز وارد کار شده اند، در حالی که در بحث بازآفرینی شهری همه دستگاهها نقش دارند و استانداران و فرمانداران به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی وظیفه هماهنگی همه دستگاه‌های خدمات رسان را بر عهده دارند.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا