استان‌ها > خراسان جنوبی

دانشگاه بیرجند از بنگلادش و نیجریه دانشجو پذیرش می‌کند


به گزارش خبرنگار ایرنا احمد لامعی‌گیو روز شنبه در نشست خبری تشریح دستاوردها و موفقیت‌ها این دانشگاه در سه سال اخیر افزود: دانشجویان غیر فارسی زبان پس از ورود به دانشگاه در دوره‌های یادگیری زبان فارسی که توسط مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه (آزفا) برنامه‌ریزی شده است شرکت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: سهم دانشگاه‌های جمهوری اسلامی در جذب دانشجوی بین الملل نسبت به سایر کشورها اندک و مغفول واقع شده بود که در دولت سیزدهم این مهم در دستور کار قرار گرفت و در دولت فعلی نیز مصوب شد تا در بازه زمانی کمتر از چهار سال آمار دانشجویان بین الملل به ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: اغلب دانشجویان بین الملل دانشگاه‌های ایران از کشورهای عراق و افغانستان هستند اما با ۱۴ تفاهم‌نامه‌ علمی، آموزشی و پژوهشی که با کشورهای متعدد منعقد کردیم امسال از کشورهای نیجریه و بنگلادش نیز دانشجو پذیرش می‌کنیم.

وی بیان کرد: اکنون ۷۵۰ دانشجوی بین الملل در خراسان جنوبی مشغول به تحصیل هستند که ۶۰۰ نفر از کشور افغانستان در دانشگاه‌ بیرجند و مابقی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد تحصیل می‌کنند.

لامعی با بیان اینکه به دنبال بورسیه دانشجویان هستیم تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مهم دانشگاه جذب دانشجویان بین‌المللی است و از طرفی در صدد هستیم دانشجویان مستعد و شایسته که معیارهای علمی و پژوهشی را داشته باشند بورسیه کنیم.

وی از راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) در دانشگاه بیرجند خبر داد و افزود: امسال اولین نشانه‌های موفقیت دانشگاه در جذب طیف متنوع‌تری از دانشجویان بین‌الملل در حال بروز و نمود است.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان میراث‌دار مدرسه عظیم و با افتخار شوکتیه، نزدیک به نیم قرن است که در عرصه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگ و دیگر حوزه‌ها فعالیت دارد.

وی تاکید کرد: دانشگاه بیرجند امروز در سایه همراهی و همدلی خانواده بزرگ این دانشگاه جایگاه ویژه خود را در میان دانشگاه‌های سراسر کشور کسب، تثبیت و رو به رشد دارد.

لامعی یادآور شد: این دانشگاه اکنون با داشتن ۱۴ دانشکده، ۱۲ هزار و ۱۲۴ دانشجو، ۳۵۲ عضو هیات علمی، ۴۸ گروه آموزشی و ۲۳۱ کد رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ردیف دانشگاه‌های سطح ۲ قرار دارد.

وی با اشاره به بخشی از راهبردهای این دانشگاه در سه سال اخیر تصریح کرد: ارتقای بودجه دانشگاه، ارتقای رتبه، جذب دانشجوی بین الملل، ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای، تربیت کادر جدید مدیریتی، تعیین تکلیف شهرک فرهیختگان و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از جمله این راهبردها است.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: از میان ۱۱۰ دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور دانشگاه بیرجند در سایه توانمندی‌ها و قابلیت‌های مختلف در ردیف دانشگاه‌های سطح ۲ قرار گرفته است.

وی گفت: دانشگاه بیرجند از ابتدای تأسیس تا سال ۱۴۰۰ دارای کمترین میزان اعتبار و تخصیص بودجه بوده که در ۲ سال اخیر این مهم در دستور کار قرار گرفت و بودجه دانشگاه از ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در بهمن سال ۱۴۰۰ اکنون بودجه هزینه‌های و تملک دانشگاه به هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

لامعی افزود: در این مدت از محل منابع استانی نیز کمک‌هایی از جمله ۵۰ میلیارد ریال برای مرکز احیا و حفظ آثار مکتوب، ۱۳ میلیارد ریال برای زمین چمن مصنوعی خوابگاه‌ها و کمک‌هایی برای تکمیل مساجد اختصاص یافته که هر چند اندک اما با ارزش است و باید دانشگاه معین استان به عنوان یکی از ارکان توسعه و پیشرفت و موتور محرکه استان بیشتر مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اعتبارات سفر رئیس جمهور شهید به استان افزود: در سفر اول رئیس جمهور سهم دانشگاه بیرجند از اعتبارات استان ۲۴۰ میلیارد ریال بود که با اعتبارات متمم سفر به ۴۸۰ میلیارد ریال رسید.

رئیس دانشگاه بیرجند مجموع اعتبار مصوب دانشگاه بیرجند را ۲ هزار و ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: همچنین برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی استان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار با هدف تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه اختصاص یافت که اجرایی شده است.

وی بیان کرد: در دهه ۹۰ رتبه علمی دانشگاه بیرجند تنزل پیدا کرده بود در حالیکه اعضای هیات علمی بسیار توانمندی از جمله ۴۸ نفر استاد تمام و ۱۲۳ نفر دانشیار در دانشگاه حضور داشتند.

لامعی از صعود ۱۴ پله‌ای دانشگاه بیرجند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: این دانشگاه پارسال در رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ۱۴ پله صعود، رتبه ۳۶ را در بین کل دانشگاه‌های کشور از بین ۱۱۱ دانشگاه کسب کرد و امروز در ردیف دانشگاه‌های پیشرو و پیشگام قرار دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۳۳ رشته جدید در دانشگاه بیرجند در ۲ سال گذشته گفت: به دنبال تقویت بنیان و ساختار دانشگاه هستیم، یکی از معیارهای دانشگاه ایجاد زیرساخت‌های مناسب و توسعه رشته‌ها به خصوص در حوزه تحصیلات تکمیلی و دکتری است.

رئیس دانشگاه بیرجند به پروژه‌های عمرانی دانشگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: در ۲ سال اخیر ۳۰ پروژه نیمه تمام در دانشگاه وجود داشت که تاکنون ۲۳ پروژه تکمیل شده یا در مرحله افتتاح قرار دارد.

دانشگاه بیرجند از بنگلادش و نیجریه دانشجو پذیرش می‌کند

وی از افزایش ۱۳ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه بیرجند خبر داد و گفت: هرچند سایر دانشگاه‌های کشور با ریزش دانشجو مواجه هستند اما تعداد دانشجویان این دانشگاه از ۱۰ هزار و ۷۶ نفر در سال ۱۴۰۰ اکنون به ۱۲ هزار و ۱۲۴ نفر رسیده است.

لامعی با اشاره به تعیین تکلیف ۵۰ هکتار از اراضی شهرک فرهیختگان بیرجند گفت: اراضی پردیس شوکت آباد دانشگاه بیرجند برای جذب و نگهداشت نیروهای نخبه در استان به ساخت مسکن اساتید و کارمندان دانشگاه اختصاص یافته است.

وی افزود: تاکنون ۷۵۰ قطعه زمین در بخشی از این اراضی اعم از مسکونی و تجاری به اساتید و کارمندان دانشگاه واگذار شده و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در این شهرک سکونت دارند.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: یکی از مشکلات عمده این دانشگاه کمبود خوابگاه متاهلان است، اکنون ۲ هزار و ۳۴۶ دانشجو متاهل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند در حالیکه یک خوابگاه با ظرفیت ۳۶ واحد توسط خیرین در حال احداث است.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا