استانها > اصفهان

اقدامات استانی برای جوانی جمعیت در اصفهان بررسی شد



اقدامات استانی برای جوانی جمعیت در اصفهان بررسی شد

ارتباط فردا:به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، موضوع جوانی جمعیت و افزایش جمعیت یکی از مسائل حیاتی و چالش برانگیز در بسیاری از جوامع امروزی است این مقوله نه تنها بر ساختار اجتماعی و فرهنگی کشورها تأثیر می‌گذارد، بلکه ابعاد اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی نیز دارد.

افزایش جمعیت جوان می‌تواند به عنوان یک فرصت طلایی برای توسعه و پیشرفت اقتصادی تلقی شود، چرا که نیروی کار جوان و پویا می‌تواند موتور محرک برای نوآوری و رشد اقتصادی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، در تاریخ ۱۶ تیر ۱۴۰۰، با تأکید بر لزوم افزایش جمعیت بیان کردند:

“جمعیت کشور باید به‌گونه‌ای باشد که جوانان در کشور خود احساس شایستگی کنند؛ جمعیتی پرتوان و جوان، عامل قدرت ملی و توسعه کشور است.”این بیانات نشان‌دهنده دغدغه ایشان درباره نیروی انسانی و تأثیر جمعیت جوان بر آینده کشور است.

با این حال، اگر این افزایش به درستی مدیریت نشود، می‌تواند چالشهایی نظیر فشار برزیرساختها، خدمات عمومی و منابع طبیعی را به همراه داشته باشد. در این راستا، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان باید با دقت و دور اندیشی استراتژی‌هایی را تدوین کنند که ضمن بهره برداری از فرصتهای ناشی از جوانی جمعیت، چالشهای پیشرو را نیز به طور مؤثر مدیریت کنند این امر نیازمند همکاری و هماهنگی میان تمامی بخشهای جامعه از جمله دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی است تا بتوان به سوی آینده ای پایدار و متعادل حرکت کند.

مرضیه استکی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با بیان اهمیت حل مسئله کاهش جمعیت و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر این امر اظهار کرد: اقداماتی در این راستا صورت گرفته است که تشکیل ستاد ملی حمایت از خانواده و جمعیت و ستادهای استانی به‌عنوان محور این طرح‌ها مطرح است.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم ستاد جمعیت، توسعه فعالیت کنشگران در عرصه جمعیت و افزایش همکاری‌های محلی است و بر اساس مصوبه ستاد، هر فرمانداری موظف به تأسیس یک سازمان مردم‌نهاد (سمن) تخصصی در حوزه جمعیت شده است.

استکی در ادامه، از برگزاری دوره‌های تربیت مدرس جمعیت در استان خبر داد و گفت: این دوره‌ها به منظور افزایش توانمندی‌های فعالان این حوزه پیگیری می‌شود.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، با تأکید بر اهمیت موضوع درمان ناباروری، از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مرکز درمان ناباروری شهید بهشتی در استان اصفهان خبر داد و تصریح کرد: این اعتبار در جریان سفر رئیس‌جمهور شهید به استان اصفهان اختصاص یافت.

رویداد جایزه جوانی جمعیت در اصفهان

استکی اعلام کرد: در همین راستا و برای سهولت دسترسی زوج‌ها به خدمات درمانی، همکاری‌هایی با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفته است.

وی افزود: مقدمات راه‌اندازی داروخانه تخصصی درمان ناباروری در کنار این مرکز به‌منظور تسهیل در دریافت خدمات برای زوج‌ها عملیاتی شده است واین اقدامات بخشی از تلاش‌های استان برای تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مرتبط با افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌ها محسوب می‌شود.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان همچنین به بررسی مسائل اقتصادی و معیشتی خانواده‌های دارای فرزند چندقلو اشاره کرد و افزود: اقداماتی چون ارائه خدمات مشاوره رایگان به خانواده‌ها و تسهیل دریافت وام فرزندآوری در حال پیگیری است.

استکی همچنین خاطرنشان کرد: استان اصفهان یکی از نخستین مکان‌ها برای برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در دولت سیزدهم بوده است، این رویداد در دوره‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برگزار و از فعالان حوزه جمعیت و خانواده‌های موفق تقدیر به عمل آمد.

مدیریت کل امور بانوان به رویکرد علمی و دقت مواجهه با مسائل جمعیتی اشاره کرد و از دو طرح پژوهشی در زمینه شناخت چالش‌های موجود و آینده‌پژوهی تراکم جمعیت در استان سخن گفت. وی افزود: این تحقیقات به دستیابی به دیدگاه‌های عمیق‌تر نسبت به وضعیت جمعیت و برنامه‌ریزی‌های مؤثر کمک می‌کند.”

استکی تصریح کرد: اقدام دیگر در راستای بهبود وضعیت جمعیتی استان، تأسیس مرکز رصد وضعیت جمعیت در محل دفتر امور بانوان و خانواده است،این مرکز با احصای ۲۶ شاخص مهم جمعیتی و ارائه آن‌ها به تفکیک شهرستان، به سیاست‌گذاران و مجریان امکان می‌دهد تا برداشتی صحیح و دقیق از وضعیت شهرستان‌ها داشته باشند و برنامه‌ریزی‌های لازم را با توجه به بافت فرهنگی و بومی هر منطقه انجام دهند

تحقق قانون و حمایت از خانواده در شورای شهر اصفهان

همچنین فرزانه کلاهدوزان، رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای شهر اصفهان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به توضیح سیاست‌ها و برنامه‌های اجرا شده در رابطه با افزایش و جوانی جمعیت پرداخت.

وی بر اساس سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری، به تصویب قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: این قانون پیشرفته و مترقی به طور شفاف به وظایف هر دستگاه پرداخته است.

کلاهدوزان تصریح کرد: شورای شهر اصفهان همزمان با تصویب این قانون، طرحی را تصویب کرد که بارها در کمیسیون “خانواده و جوانی جمعیت” مورد بررسی قرار گرفته است.

وی همچنین به برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان مجلس برای نظارت بر اجرای این طرح اشاره کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان توضیح داد: قانون جوانی جمعیت شامل دو بخش است: یکی مربوط به دستگاه‌های اجرایی و دیگری به وظایف شهرداری‌ها، در بخش دستگاه‌ها، اقداماتی برای پرسنل شهرداری در نظر گرفته شده است، از جمله ایجاد مهدکودک برای پرسنل و حمایت از مادران باردار بوده است.

کلاهدوزان خاطرنشان کرد: پیش از این، توجه کافی به مرخصی زایمان کارکنان بانوان نمی‌شد، اما در قراردادهای جدید به آن توجه شده است.

وی در رابطه با وظایف شهرداری‌ها گفت: شهرداری موظف به لحاظ کردن ظرفیت‌های جوانی جمعیت است، به همین منظور، دفتر تخصصی خانواده در سازمان فرهنگی شهرداری فعالیت‌های متعددی را در زمینه خانواده و ازدواج برگزار کرده است.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای شهر اصفهان همچنین به پویش‌های مشترک با آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در روزهای اردیبهشت سال جاری، به مناسبت سالروز جوانی جمعیت، آثار هنرمندان درباره این موضوع در تابلوهای شهری به نمایش درآمده است.

کلاهدوزان در خصوص تمهیدات مربوط به مسکن و حمایت مالی از خانواده‌ها، اظهار داشت: مسکن یک موضوع فرادستگاهی است که نیاز به همکاری چندین نهاد دارد، اگرچه در اختیارات شهرداری نیست، اما می‌توانیم طرح‌هایی را با سازمان‌های مربوطه دنبال کنیم.

وی تأکید کرد: حمایت‌های لازم در زمینه عوارض ساخت و ساز در شهرداری انجام شده ولی مسئله مسکن همچنان یکی از مشکلات اصلی است که نیاز به توجه و هم‌افزایی بیشتر دارد.

اقدامات گسترده‌ای که با محوریت رفع بحران کاهش جمعیت در استان اصفهان صورت گرفته، نشان‌دهنده اهمیت حیاتی این مسئله برای آینده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و تخصیص منابع مالی و اجرای طرح‌های اساسی، از جمله تکمیل مراکز درمان ناباروری و حمایت از خانواده‌ها، می‌توان دریافت که کنترل کاهش جمعیت تنها یک هدف کوتاه‌مدت نیست، بلکه عنصری کلیدی در توسعه پایدار و امنیت ملی کشور محسوب می‌شودو می توان گفت در حل مسئله‌ افزایش جمعیت باید همه دستگاه ها اقدامات موثری را انجام دهند این اقدامات گامی اساسی برای تضمین آینده‌ای روشن و پایدار برای ایران به شمار می‌روند.

این خبر را در ارتباط فردا دنبال کنید.

لینک حبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا